Modenas Jaguh 175 - Ganti Oil Seal!

Sudah dekat seminggu Aku memang terperasan, setiap kali Aku "parking" Jaguh ni ada kesan minyak hitam di lantai. Nampaknya memang ada yang tak kena. Ada bahagian yang bocor! Tapi tak tau bahagian mana. Mungkin sisa minyak dari rantai, mungkin juga minyak dari "drain plug nut" atau yang paling serius mungkin dari gasket yang terbakar! Hmm.. memang isu "serius" juga ni kalau tak diselidik betul-betul dan buat tak kisah takut melarat jadi hal besar nanti.


Oil Seal Atau Drain Plug Nut?


Hari Sabtu yang lepas, luangkan masa untuk ke bengkel untuk buat pemeriksaan fizikal keatas Jaguh. Mekanik tue pun "suspect" perkara yang sama dengan Aku, cuma dia lebih menumpukan pada "Oil seal" sedangkan Aku lebih pada "drain plug nut". Maklumlah, Aku tak ada cukup "tools" untuk memeriksa semasa di rumah.

Mula-mula buka penutup "sprocket"/rantai di tepi kotak gear. Bersihkan sepenuhnya sisa-sisa minyak dari rantai. Bila semuanya dah bersih, ketatkan "drain plug nut" dan selepas itu perhatikan dengan betul, bahagian mana yang basah..



Modenas Jaguh 175 - Ganti Oil Seal!
Bersihkan epenuhnya sisa-sisa minyak


Sah! Memang Oil Seal Punya Hal!


Rupa-rupanya kebocoran itu sebenarnya berpunca dari "oil seal" di tuas penukar gear Jaguh. Haa... memang Aku tak jangka langsung! "Diagnostic" mekanik itu tepatlah!



Modenas Jaguh 175 - Ganti Oil Seal!
"Oil seal" yang bermasalah, mungkin sebab dah lama.


Tak Sampai 5 Minit Siap!


Nasib baiklah cuma "oil seal". Kalau tak tentu banyak kerja! Tukar "oil seal" tak sampai pun 5 minit dah siap! Alhamdulillah.. selasai satu masalah. Tapi yang tak berapa menariknya "Oil seal" yang diganti tu bukannya "original" untuk Jaguh, rasanya dari EX5! 

Nampaknya Aku kena ke Modenas juga untuk beli "oil seal" yang "original". Lepas nih boleh pasang sendiri! Untuk sementara waktu masih boleh bertahan.





0 comments:

Copyright © 2017 BEAM™