Dodgy Degrees

Pendedahan Starprobe mengenai institusi pengajian tinggi yang menjalankan program meragukan memang amat dialu-alukan. Teringat semasa baru mula-mula bekerja (sekitar tahun 2000), pada masa itu ledakan internet sedang berlaku. Boleh dikatakan semua jenis perniagaan dan institusi berlumba-lumba untuk menyediakan perkhidmatan secara online. Ini termasuklah sejumlah institusi pendidikan yang "legal" menyediakan kursus PJJ secara online. Disamping itu terdapat juga pihak yang tidak bertanggungjawab (penipu) mengambil kesempatan untuk menyediakan PJJ secara online juga. (kebanyakkannya berpusat dari luar negara)

0 comments:

Risau Tak Tentu Pasal

2 bulan yang lepas..

Sekali sekala dapat berkumpul dan bertemu saudara mara tentunya mengembirakan. Bila dah lama tak berjumpa tentulah ada banyak cerita yang ingin dikongsi bersama. Mendengar cerita dari pakcik-pakcik dan makcik-makcik tentu sekali memberikan idea dan tip bagaimana cara mengurus kehidupan dan keluarga agar lebih baik.

0 comments:

Hari Pertama Ramadhan

Alhamdulillah kami sekeluarga berjaya mengharungi hari pertama ramadhan. Orang yang paling "excited" untuk berpuasa sebenarnya Nurin Iman. Walaupun Nurin Iman agak sukar untuk dikejutkan dan sedikit merengek bila dah bangun, namun dia tetap bersahur bersama-sama kami. Mungkin tahun ini dia berjaya untuk berpuasa penuh buat pertama kalinya. Semuanya nampak elok sehinggalah tengahari bila Nurin Iman merengek nak makan "koko crunch"!

3 comments:

Zoo Johor - Bahagian 1 (2009)

Kali terakhir kami pergi ke zoo, kalau tak silap pada 2007! Kami ke Zoo Negara! Kali ini kami ke Zoo Johor. Dah bertahun tak ke Zoo Johor! Sebenarnya ianya tak dirancang sama sekali. Kebetulan semalamnya, Aku baru balik dari Jakarta dan mendapati seisi rumah mengalami demam. Azza dan Nurin Amani baru hendak deman. Manakala Nurin Iman pula sudah 2 hari demam dan beransur pulih.




2 comments:

To You.. Apa Tu?

Ada satu insiden yag tak dapat dilupakan. Masih berkaitan dengan pakcik Aku yang seorang itu:

Pakcik: "Nanti kalau ada masa tolong Cik buatkan to you."
Aku: "Haaa.. apa dia Cik? To you? Apa tu?"
Pakcik: "Ala yang orang buat bayar bil online tu..."
Aku: "Oooooooooooo... Maybank2U"
Pakcik: "Haa.. yang itu la Cik nak cakap tadi!"
Aku: (Senyum & Ketawa)

5 comments:

"I Love You Full " - Mbah Surip!

Ini adalah Koleksi Catatan Perjalanan  - "I Love You Full " - Mbah Surip!

04/08/2009 - Hari Terakhir Di Indonesia:

Sementara menunggu di balai berlepas, kami mengikuti siaran TV Indonesia dan kebetulan pada masa itu berita sedang di siarkan. "Highlight" berita hari itu ialah "Mbah Surip" meninggal dunia! Kami mendengar cerita tentang Mbah Surip dari Bapak Irwan semasa di dalam perjalanan menuju Bandung dari Jakarta. Satu nama besar dalam industri muzik di Indonesia.

Sebelum ini dunia di kejutkan dengan pemergian Micheal Jackson, Malaysia di kejutkan dengan pemergian Yasmin Ahmad dan kini tiba giliran Indonesia pula dikejutan dengan pemergian Mbah Surip. Al Fatihah buatnya..


"I Love You Full " - Mbah Surip!



0 comments:

Kerana Secawan Kopi..

Ini adalah Koleksi Catatan Perjalanan - Kerana Secawan Kopi..

Peristiwa ini berlaku pada hari ketiga Aku berada di Jakarta semasa "Company Trip" tempohari. Setelah selesai proses "check in", Aku cuba "online" menggunakan pda dari bilik hotel. Tetapi signal WiFi tidak berapa stabil, lalu Aku ambil keputusan untuk turun ke lobi hotel untuk mencubanya di sana. Signal WiFi di lobi lebih baik berbanding di dalam bilik.

Kebetulan pada masa itu beberapa rakan yang lain pun turut sama turun ke lobi hotel. Pada masa itu jam menunjukkan lebih kurang pukul 11:30 malam. Setelah berbincang, ada diantara kami yang ingin keluar mencari kafe untuk minum kopi. Berdasarkan maklumat yang diberikan oleh petugas hotel, memang tidak terdapat sebarang kafe di sekitar hotel. Kawasan yang paling hampir ialah Mangga Dua dan Kelapa Gading, di mana terdapat banyak kafe dan restoran.

0 comments:

Masa Untuk Berjalan-Jalan Makan Angin - Jakarta & Bandung #4

Ini adalah Koleksi Catatan Perjalanan - Masa Untuk Berjalan-Jalan Makan Angin - Jakarta & Bandung #4

Hari terakhir kami di Jakarta. Terasa panjang pula waktunya. Dari bersarapan sehinggalah ke "check out" dari hotel! Semuanya terasa seperti "slow motion". Mungkin disebabkan keletihan..



0 comments:

Masa Untuk Berjalan-Jalan Makan Angin - Jakarta & Bandung #3 Sambungan

Ini adalah Koleksi Catatan Perjalanan - Masa Untuk Berjalan-Jalan Makan Angin - Jakarta & Bandung #3 Sambungan

Kami tiba di Sari Ater Hot Spring Resort sekitar jam 11:30 pagi. Masih lagi pagi namun matahari sudah terpacak tegak diatas kepala. Walaupun begitu, masih terasa sejuk kerana kami masih berada di kawasan tanah tinggi.

Sari Ater Hot Spring Resort

0 comments:

Masa Untuk Berjalan-Jalan Makan Angin - Jakarta & Bandung #3

Ini adalah Koleksi Catatan Perjalanan - Masa Untuk Berjalan-Jalan Makan Angin - Jakarta & Bandung #3

Hari ini kami akan "check out" dari hotel untuk ke Jakarta. Tetapi sebelum itu kami akan dibawa melawat Gunung Tangkuban Parahu yang amat terkenal dengan lagenda "Sangkuriang". Sepanjang perjalanan kami di sajikan permandangan kaki gunung yang indah dari kampung tradisional di selang seli dengan ladang sayur dan strawberi.


0 comments:

Masa Untuk Berjalan-Jalan Makan Angin - Jakarta & Bandung #2

Ini adalah Koleksi Catatan Perjalanan - Masa Untuk Berjalan-Jalan Makan Angin - Jakarta & Bandung #2


Bangun seawal pukul 4:30 pagi dan Subuh sekitar jam 4:50 pagi memang terasa amat pelik pada mulanya. Cuaca memang agak sejuk di Bandung sekitar 24°C - 29°C dan sesuai dengan gelarannya "Parijs Van Java" (Paris of Java).

Aktiviti hari kedua ialah "Bandung Discovery Tour" dan membeli belah. "Bandung Discovery Tour" sebenarnya ialah melawat sekitar Bandung. Tempat-tempat yang dilawati termasuklah Institute Technolgy Bandung, Satay House, Jalan Asia Africa dan perumahan kolonial Belanda. Menurut Bapak Irwan Institute Technology Bandung telah melahirkan ramai pemimpin Indonesia dan merupakan salah satu pusat pengajian tinggi yang berprestij di Indonesia.

Bangunan di sekitar Bandung banyak dipengaruhi senibina kolonial Belanda. Kesemua tempat-tempat tersebut selesai dilawati dalam masa 35 minit.


0 comments:

Masa Untuk Berjalan-Jalan Makan Angin - Jakarta & Bandung #1

Ini adalah Koleksi Catatan Perjalanan - Masa Untuk Berjalan-Jalan Makan Angin - Jakarta & Bandung #1

Seperti tahun-tahun yang lepas "Company Trip" menjelma kembali. Kali ini destinasinya ialah Jakarta dan Bandung. Kami bertolak ke Jakarta pada 01/08/2009 menaiki penerbangan Tiger Airways TR272 dari Changi, Singapura. Penerbangan berlepas tepat pada pukul 4:35 petang. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar dan teratur.


2 comments:

Copyright © 2017 BEAM™