Cerita Tentang [
Realiti
]

Kenapa Saya Merokok!

"Perokok sekarang memang sudah hilang sifat budimannya. Kalau tak percaya cuba lihat di persekitaran, bersepah-sepah puntung rokok!  Aku pun pernah merokok dahulu.. tetapi Aku jenis yang tidak membuang puntung rokok sembarangan..."



Kira-kira 17 tahun dahulu....

Aku tidak pernah merokok semasa zaman persekolahan. Mungkin itu juga sudah dikira cukup baik kerana hampir kesemua kawan-kawan merupakan perokok "tandas"!  Namun semuanya bermula ketika Aku diterima melanjutkan pelajaran ke sebuah Politeknik di Negeri Pahang. Ketika berada di semester pertama, rekod bersih itu masih berjaya dikekalkan. Alhamdulillah.

Tinggal Di Luar 

Apabila berada di semester kedua, Aku dan rakan-rakan yang lain mengambil keputusan untuk tinggal di luar. Maka bermulah cabaran yang agak hebat di jiwa remaja ini. Tinggal di rumah sewa, tanpa pengawasan ibu dan bapa serta orang tua sememangnya memerlukan ketahanan mental yang kuat. Aku tahu sememangnya untuk berhadapan dengan situasi ini Aku perlu tegas menyatakan pendirian, dan tidak terlalu terikut-ikut dengan rentak rakan-rakan lain disekeliling dengan mudah. Tetapi apakan daya, untuk merasa diterima dalam kelempok mereka Aku perlu melakukan sesuatu "serupa" dengan mereka sekurang-kurangnya.

Bagi Remaja Kelihatan Cool Itu Penting

Bagi seorang remaja untuk kelihatan "cool" dan berbeza daripada orang lain adalah amat penting! Selain itu mempuyai ramai kenalan serta kumpulan yang "cool" juga penting!

Perokok Juga Akhirnya Perlukana Cabaran Baharu!

Bagi rakan-rakan telah pun merokok, mereka telah naik setingkat lebih tinggi dengan mencuba pelbagai perkara baru. Tak perlulah Aku terangkan apakah perkara-perkara baru itu. Yang pastinya ianya memang tidak baik dan bersifat sangat negatif!  Akhirnya perkara buruk yang paling ringan yang mampu Aku ikuti ialah merokok! Bila sudah merokok, Aku seolah-olah telah diiktiraf  menjadi ahli kumpulan yang selama ini Aku sangka paling "cool" di dalam dunia!

Keputusan Yang Tidak Bijak

Secara tidak bijaknya, Aku merokok kerana hendak diterima di dalam kumpulan dan untuk kelihatan "Gentleman".  Teruja melihat gaya seorang lelaki sebenar yang merokok tetapi masih tampil kemas. Konon-kononya la.. Ceh!



:) :( ;) :D :-/ :x :P :-* =(( :-O X( :7 B-) #:-S :(( :)) =)) :-B :-c :)] ~X( :-h I-) =D7 @-) :-w 7:P 2):) :!! \m/ :-q :-bd ^#(^

Post a Comment