Simple Itu Complicated?

Berdasarkan pengalaman Aku, kalau seseorang itu mengatakan yang dirinya itu "simple" sebenarnya dia seorang yang "complicated". Logiknya, kalau dia benar-benar "simple", maka tak perlulah dia memberitahu yang dirinya sebegitu.


Orang yang semulajadi "complicated" pun akan mengaku dia "simple". Maklumlah sifat itu pun terlalu subjektif untuk diukur dan ditentukan oleh diri sendiri.



"Simple" atau "complicated" seseorang itu bukan ditentukan oleh empunya diri. Ia lebih adil untuk ditentukan oleh orang disekeliling yang berurusan secara langsung dan tidak langsung. Dan bila orang disekeliling mula menilai, maka akan timbul pula satu masalah! "Apakah hak orang disekeliling untuk menilai individu yang lain?"

Oh! Itu cuma pandangan peribadi Aku sahaja..Mungkin Aku silap tetapi apabila baru kenal seseorang dan mengakui dia seorang yang "simple", maka berhati-hatilah. Tidak salah bukan untuk berhati-hati, bukan?

Hmmmm... Siapalah Aku untuk menilai orang lain? Apa-apa pun hidup ini pun memang "complicated"!

11 comments:

  1. Menilai mungkin tidak tapi cubalah bertanya pada kawan atau saudara yang rapat ataupun tidak. Pasti ada jawapan mereka yang kita sendiri tidak tahu tentang diri kita.

    Hal ni saya pernah cuba dulu, macam- macam jawapan yang diberi sama ada berbentuk positif dan negatif. Apa pun kita boleh cuba ambil kedua- dua perspektif tersebut. Selepas mereka memberi jawapan pasti yang akan bertanya sperti "kamu ada masalah ker? Apa hal nie? Lain macam je tanya macam nie." itu antara beberapa ayat saya dapat ingat.

    Cuba lah pasti anda rasa 'best'.

    ReplyDelete
  2. :D Itu salah satu cara..

    ReplyDelete
  3. rumaizah bukan sahaja complicated. dia juga twisted! hahaha

    ReplyDelete
  4. Manusia ni bermacam-macam ragam :D tetapi masih berani mengaku simpe..hehe

    ReplyDelete
  5. simple dr 1 sudut mungkin..

    ReplyDelete
  6. NorhafizahApril 16, 2010

    aku flexible.. camner tu Anif?

    ReplyDelete
  7. Flexible? Berubah mengikut keadaan ke? Ataupun sentiasa berusaha menyesuaikan diri mengikut keadaan sekeliling?

    ReplyDelete
  8. Dari sudut yang mana tuuuu...

    ReplyDelete
  9. Tupai KaranApril 16, 2010

    aku plak seorang yang simplicated.. huahaha.. buleh camtu? :)

    ReplyDelete
  10. Flexible dari segi psst..psstt..MJ kot..he he

    Peace No Bebel...

    ReplyDelete
  11. Ok jugak tu.. simplicated.

    ReplyDelete

Copyright © 2017 BEAM™