BEAM

Bila Encik Anif Menulis (BEAM)

Trending

05 Jun 2010

Modenas Jaguh 175 - Valve Bengkok!

Cuti Hari Wesak yang lepas telah digunakkan untuk menyihatkan kembali Jaguh! Masalah kekurangan kuasa dan akhirnya menyebabkan dia tidak mahu hidup langsung. Punca sebenarnya ialah ketiadaan "compression" pada kebuk piston.

Akhirnya "head" enjin terpaksa dibuka! Salah satu daripada "Valve" telah pun sedikit bengkok! "Valve" minyak untuk lebih tepat lagi.  Setelah hampir 11 tahun berkhidmat, akhirnya ia rosak!  Nasib baik juga kerosakkanya tidak teruk, hanya melibatkan "Valve" tersebut tetapi apabila enjin telah dibuka, Aku mengambil keputusan untuk menukar juga "Timing Chain" dan menggantikan "Piston Ring" sekali.


 
Modenas Jaguh 175 - Valve Bengkok!
Modenas Jaguh 175 - Valve Bengkok!



Panik juga buat seketika kerana tiba-tiba enjin Jaguh mati ketika balik dari kerja tempohari.  Nasib baik mati berdekatan dengan bengkel, tidaklah letih sangat untuk menolaknya. Memang sungguh bernasib baik ! Cuti 3 hari yang panjang itu digunakan sepenuhnya untuk membaiki Jaguh dan mengujinya untuk memastikan ia benar-benar cukup sihat untuk digunakan semula.


Sudah hampir seminggu Jaguh digunakan semula. Alhamdulillah, semuanya sudah kembali ke sedia kala.Susah kalau Jagun tidak dapat digunakan, maklumlah kalau memandu kereta ke tempat kerja sudah rasa seperti tidak berbaloi kerana terpaksa menempuh projek pembinaan "Coastal Highway" yang dijangka siap 3 tahun lagi.. Menggunakan Jaguh hanya memerlukan 20 minit untuk ke tempat kerja berbanding 1 jam berkereta !


Tiada ulasan:

Catat Ulasan