BEAM

Bila Encik Anif Menulis (BEAM)

Trending

01 Ogos 2010

USB Flash Drive - Siri 3

Fungsi ReadyBoost diperkenalkan pada tahun 2006 dan sedia digunakan di dalam sistem pengoperasian Windows Vista. Pada versi ini ReadyBoost hanya boleh diaktifkan pada satu unit USB Flash Drive sahaja dan kapasiti maksimum untuk fungsi ini terhad kepada 4GB.

Namun dengan pengenalan Windows 7, segala kekangan ReadyBoost pada Windows Vista telah dihapuskan. Pengguna kini telah boleh menggunakan beberapa unit USB Flash Drive serentak untuk digunakan sebagai ReadyBoost bagi meningkatkan prestasi komputer dan mengoptimumkan kapisitinya. Seolah-olah menggunkan teknologi Cluster untuk fungsi ReadyBoost! (Lawak orang I.T)

Bagi yang masih menggunakan Windows XP, jangalah risau. Walaupun pihak Microsoft tidak melengkapkan fungsi ReadyBoost ke dalam Windows XP, terdapat beberapa buah syarikat yang membuat program seakan-akan ReadyBoost  untuk digunakan pada Windows XP.  Antara program yang popular ialah eBoostr. - http://www.eboostr.com/



eBoostr memang membantu pengguna Windows XP meningkatkan prestasi komputer mereka sama seperti fungsi ReadyBoost.  Versi terbaharu yang dikeluarkan ialah Versi 4.

" eBoostr accelerates your computer like no other program can! Normally a computer stores data on its hard drive. When it needs to access this data it searches the hard drive in sequence until that data is found. This inefficient process can create unnecessary delays in loading programs. Even if this data is accessed frequently the computer must still search through unnecessary data until it is found. eBoostr eliminates excessive loading times by avoiding this difficult process altogether. Unlike registry cleaners, eBoostr uses your computer’s hardware to improve performance. Rather than search through data eBoostr will create an intelligent buffer on solid state memory your computer can access quickly and easily. "
Read more: http://www.eboostr.com/#ixzz0uqdOloAX



Dengan adanya program seperti eBoostr, pengguna yang masih menggunakan Windows XP pastinya mendapat manfaat dan masih boleh tersenyum kerana fungsi yang dipinggirkan oleh Microsoft kini sudah ada.

Niat untuk bertukar ke Windows 7 masih boleh ditangguhkan :D

Artikel berkaitan:

USB Flash Drive - Siri 2
USB Flash Drive - Siri 1






Anif.. Version 2.0 dilesen dibawah satu Lesen Pengiktirafan-Perkongsian Serupa 2.5 Malaysia Creative Commons. Sebarang bentuk penggunaan dan penerbitan semula artikel dari blog ini hendaklah dinyatakan pautanya serta dikreditkan kepada penulis asal. Untuk maklumat lebih lanjut, sila rujuk Disclaimer.

Sila masukkan Email untuk melanggan artikel terkini:



Penghantaran Oleh FeedBurner

Share |

Tiada ulasan:

Catat Ulasan