BEAM

Bila Encik Anif Menulis (BEAM)

Trending

27 Disember 2010

Tetamu Dari Seremban

Kalau tidak disebabkan abang ipar memberitahu yang dia sekeluarga akan datang ke Johor Bahru, tentu kami masih lagi berada di Melaka. Jadi kami mengambil keputusan untuk balik ke Johor Bahru pada hari Khamis dan menunggu mereka yang akan sampai dari Seremban. 

Kami selamat sampai di Johor Bahru sekitar pukul 3 petang manakala tetamu dari Seremban sampai pada pukul 6 petang. Sela masa 3 jam itu digunakan untuk berehat secukupnya kerana kami merancang untuk membawa mereka ke sekitar Bandaraya Johor Bahru pada sebelah malamnya. Kali ini kami menjadi tuan rumah dan pemandu pelancong kepada mereka. 

Selepas menikmati hidangan makan malam di sebuah medan selera di Bandar Baru Uda, kami ke destinasi pertama iaitu  Danga Bay. Bagi warga Johor Bahru memang tiada apa yang menarik dan berubah jika sudah lama tidak ke sini. Cuma kebelakangan ini semakin banyak kapal layar dan bot mewah yang berlabuh di marina.



Aktiviti wajib semasa berada di Danga Bay tentunya menaiki tram (keretapi) dari marina ke Festive Street Mall dan kembali semula ke marina.  Seperti biasa anak-anaklah yang paling seronok ketika menaikinya. Bagi Nurin Amani, nampaknya dia terlepas keseronokan menaiki tram kerana beliau tidur ketika menaikinya.
 
Selepas itu kami ke Bazar JB untuk melihat aktiviti malam warga Johor Bahru. Oleh kerana kami ke sini bukan pada malam minggu, tidak ramai peniaga barangan "vintage" dan terpakai  yang berniaga.





Sebaik sahaja sampai ke Bazar JB, Nurin Amani telah sedar dari tidur. Cuma dia malas hendak berjalan. Mujur juga "stroller" memang sentiasa ada didalam kereta. Kalau tidak tentu letih mendukungnya. Kami menghabiskan masa kira-kira sejam di Bazar JB sebelum mengambil keputusan untuk pulang ke rumah sekitar jam 12:00 malam.

Apa yang pasti kewujudan Bazar JB telah berjaya memberi sedikit keunikan terhadap Bandaraya Johor Bahru di waktu malam.  Kalau ada kawan-kawan dan saudara mara yang datang ke Johor Bahru, tentunya lokasi ini boleh diperkenalkan kepada mereka.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan