BEAM

Bila Encik Anif Menulis (BEAM)

Trending

29 Disember 2011

Donkervoort D8 GTO


Donkervoort D8 GTO
Donkervoort D8 GTO


Disebalik keghairahan pengeluar kereta melengkapkan kenderaan mereka dengan teknologi terkini seperti teknologi skrin sesentuh dan pelbagai peralatan terkini yang lain, terdapat beberapa pengeluar yang menongkah arus dan kembali kepada asas pembuatan kereta sports sebenar iaitu ringan dan kelajuan. Salah seorang daripadanya ialah Joop Donkervoort yang memperkenalkan model kereta sports terbaharunya, Donkervoort D8 GTO.

Peralatan moden terkini yang terdapat pada Donkervoort D8 GTO hanyalah "Electric Traction Control". Selain itu ianya hanyalah chasis dan enjin 2.5 liter turbo 340 kuasa kuda daripada Audi. Memanfaatkan nisbah kuasa dan berat, kereta ini mampu memecut dari 0 - 60mph dalam masa 3 saat dan mampu mencapai pecutan maksimum 160mph

Pengeluaran 25 unit model pertama bakal dilengkapi dengan "Race Switch" yang mampu menjana 60 kuasa kuda tambahan jika diaktifkan manakala untuk model kegunaan harian bakal dilancarkan pada tahun 2013 dengan harga bermula dari USD 130,000.

----------

Nampaknya model ini bakal mencabar Caterham yang selama ini terkenal dalam pembuatan kereta sports tulen serta mengembalikan kenangan terhadap lagenda kereta sports tulen, Lotus 7.

Sumber, Yahoo Autos


Tiada ulasan:

Catat Ulasan