BEAM

Bila Encik Anif Menulis (BEAM)

Trending

11 Februari 2012

Teknologi Pencetak 3D Bakal Popular

Apabila The Pirate Bay mengumumkan bahawa pihak mereka bakal menyediakan ruang baharu untuk pengguna memuat turun serta berkongsi fail berkaitan dengan teknologi mencetak secara 3 Dimensi (3D Printing), ramai yang ingin mengetahui tentangnya dengan lebih lanjut lagi. Apakah sebenarnya teknologi mencetak secara 3 Dimensi (3D printing)?


Mencetak Secara 3 Dimensi (3D Printing)?

Fail-fail yang terdiri daripada rekaan produk boleh dicetak secara 3 Dimensi (3D) bagi dijadikan produk seperti mug dan alatan permainan menarusi pencetak khas 3 Dimensi (3D Printer).

Apa Itu Pencetak 3 Dimensi (3D Printer)?

Sebenarnya ini adalah satu proses pembuatan (manufacturing) yang menjadikan fail imej 3 Dimensi sebagai input untuk diterjemahkan menjadi produk fizikal yang diperbuat dari pelbagai bahan, dan bahan yang selalu digunakan kini adalah plastik.



Imej yang dijana oleh melalui program seperti Google Sketch, AutoCad dan Adobe Illustrator boleh dihantar ke pencetak 3 dimensi (3D printer) melalui sambungan USB, sama seperti penggunaan pencetak biasa bagi mencetak dokumen.

Bagaimana encetak 3 Dimensi (3D Printer) Berfungsi?

Sama seperti pencetak biasa, Pencetak 3 Dimensi (3D Printer) melakukannya berperingkat iaitu lapisan demi lapisan. Pencetak 3 Dimensi (3D Printer) mencetak sesuatu objek dari permulaan iaitu bermula dari kosong. Sebagai contoh jika seseorang itu mencetak satu figura permainan, "dakwat" yang digunakan akan mencair sedikit demi sedikit sehinggalah proses ini menjadi lengkap sepenuhnya. Dalam hal mencetak secara 3 dimensi (3D Printing) ini, "dakwat" yang dimaksudkan adalah diperbuat oleh plastik.

Berapa Kos Pencetak 3 Dimensi (3D Printer)?

Tentunya teknologi ini masih lagi amat mahal bagi pengguna akhir. Pencetak bersakala kecil sekalipun masih lagi berharga dalam lingkungan RM3000 - RM6000 seunit di Amerika Syarikat.

Siapa Yang Menggunakan Teknologi ini?

Sesiapa sahaja yang berminat. Namun teknologi ini amat membantu golongan seperti Arkitek bagi menghasilkan model berskala kecil, manakala golongan pencinta seni menggunakannya untuk menghasilkan karya-karya seni. Terdapat juga situasi dimana seorang pakar bedah ortopedik memanfaatkan teknologi ini untuk membuat replika tulang pesakit sebagai persediaan untuk pembedahan yang bakal dijalankan.

Dan Anda Akan Dapat Memuat Turun Fail-fail Imej 3D Daripada Pirate Bay?

Tidak lama lagi. "Kami percaya bahawa langkah seterusnya dalam perkongsian fail akan dibuat dari bentuk digital ke bentuk fizikal. Kami membuat keputusan untuk memanggilnya:. Physibles," kata The Pirate Bay di dalam satu laporan di blog mereka

Sesiapa sahaja boleh memuat naik, berkongsi, dan memuat turun reka bentuk alat permainan (atau satu hari nanti mungkin kasut) terus dari halaman web The Pirate Bay.

Bagaimana Dengan Pelanggaran Hak Cipta?

"Dengan kemasukan The Pirate Bay ke dalam dunia 3D sebenarnya tidak melanggar undang-undang hak cipta"  kata Nick Bilton  dari The New York Times. 

Menurut peraturan hakcipta lama, mencipta sesuatu objek yang dianggap "berguna" tidak melanggar undang-undang kerana objek yang berguna itu boleh dipatenkan. Manakala mencipta semula karya seni adalah melanggar hak cipta.
 
Namun begitu hal ini masih lagi boleh diperdebatkan. Pastinya akan mengundang pelbagai kontroversi apabila ada pihak yang berkepentingan merasakan ianya tidak adil dan merugikan mereka.

Pun begitu teknologi ini dilihat semakin hampir kepada pengguna apabila MarkerBot Industries yang berpengkalan di Brooklyn, New York memperkenalkan The Replicator, Pencetak 3D (3D Printer) pada Januari lalu yang disasarkan kepada pengguna.









Anif.. Version 2.0 dilesen dibawah satu Lesen Pengiktirafan-Perkongsian Serupa 2.5 Malaysia Creative Commons. Sebarang bentuk penggunaan dan penerbitan semula artikel dari blog ini hendaklah dinyatakan pautanya serta dikreditkan kepada penulis asal. Untuk maklumat lebih lanjut, sila rujuk Disclaimer.

Sila masukkan Email untuk melanggan artikel terkini:



Penghantaran Oleh FeedBurner

Share |

Tiada ulasan:

Catat Ulasan