BEAM

Bila Encik Anif Menulis (BEAM)

Trending

09 September 2014

Realitinya, Kita Semakin Kurang Berinteraksi

Sudah lama saya tidak beratur bagi membayar bil-bil utiliti di Pejabat Pos. Maklumlah semuanya sudah boleh diselesaikan secara dalam talian. Teknologi internet telah merevolusikan cara pembayaran menjadikannya lebih mudah dan lebih pantas. Setelah bertahun-tahun menggunakan perkhidmatan dalam talian telah menjadikan kita manusia yang kurang berinteraksi di luar lingkup kehidupan seharian kita. 

Imbangi Keadaan


Untuk mengimbanginya saya mengambil peluang untuk berinteraksi dengan rakan-rakan berlainan kerjaya dan syarikat ketika makan tengahari. Banyak cerita yang boleh dikongsikan sambil menunggu makanan tiba dan ketika menikmati hidangan makan tengahari. Cerita semakin bertambah rancak apabila selesai menjamu selera. 

Semuanya gara-gara WiFi..


Namun begitu sapaan mesra serta dan interaksi dirasakan semakin berkurangan. Semuanya gara-gara WiFi, telefon pintar dan plan data internet. Masing-masing sudah sibuk berinteraksi melaluinya sehinggakan ada yang terlalu asyik dan melupakan orang disekeliling. Inilah yang sedang berlaku dan masyarakat mengadapatasinya. Daripada kejanggalan melampau kini ia telah menjadi lumrah. Sesuatu harus dilakukan..



No WiFi. Talk to each other! Call your mom! Pretend it's 1993!
Penyelesaiannya? No WiFi. Talk to each other! Call your mom! Pretend it's 1993!


Realitinya, kita semakin kurang berinteraksi di luar lingkup kehidupan kita. Kemahiran yang amat perlu untuk mengharungi kehidupan.


4 ulasan:

  1. Ingat kawe punya artikel dulu: http://dululainsekaranglain.com/tech-gadgets/the-silent-future (dengan izin bro).

    BalasPadam
    Balasan
    1. :) Welcome to the future.. Err silent future!

      Padam
  2. Betul...tengok semua asyik dengan telefon sahaja. Kalau tiada internet macam mati kutu

    http://www.lovehutladyvitamin.com

    BalasPadam
    Balasan
    1. Realiti sekarang yang terpaksa kita lakukan adapatasi..

      Padam