Realiti Kehidupan #6 - Pengalaman Lalu Boleh Menjadikan Kita Pemboros!

Kadang-kadang, alasan untuk kita berbelanja lebih adalah berdasarkan kepada pengalaman yang lalu. Sebagai contoh semasa kita kecil kita tidak mendapat apa yang dikehendaki kerana kekangan pendapatan keluarga. Apabila kita sudah mempunyai kemampuan dan pendapatan sendiri, apa yang dihajati dahulu telah boleh direalisasikan.



Realiti Kehidupan #6 - Pengalaman Lalu Boleh Menjadikan Kita Pemboros!
Kehendak vs Keperluan




Umpama Melepaskan Geram 


Saya faham keadaan tersebut. Malah ramai yang menggangap sekiranya sudah mampu apa salahnya berbelanja lebih.

Namun begitu jika diperhalusi betul-betul, perbuatan tersebut seolah-olah menjadi medan untuk melepaskan geram terhadap pengalaman lalu yang akhirnya jika tidak dikawal bakal menjadikan kita pemboros secara tidak langsung!


Motivasi Diri vs Pendendam!


Hal ini sebenarnya boleh menjadi postif jika kita berjaya menukarkannya kepada motoivasi diri dan menjadi negatif sekiranya ianya bertukar menjadi pendendam! Berdendam dengan keadaan dan diri sendiri.



Realiti Kehidupan #6 - Pengalaman Lalu Boleh Menjadikan Kita Pemboros!
Perbelanjaan vs Pendapatan




Berbalik Kepada Asas Ekonomi


Untuk mengatasi masalah ini, kita perlu kembali kepada asas ekonomi. Mengenal pasti antara kehendak dan keperluan.[Link] Adalah menjadi impian kita untuk menyediakan apa yang terbaik buat diri sendiri dan keluarga. Pun begitu, yang terbaik tidak tersedia tanpa kos. Mencari terbaik pada kadar yang termampu itu penting dan dalam masa yang sama mengimbanginya dengan simpanan adalah dituntut. 


Janganlah Sentimental Sangat!


Didalam masa yang sama kita perlu juga sedikit bertegas, kerana tidak semua perkara yang dihajati perlu kita penuhi [Link]

Didalam kehidupan janganlah bersifat sentimental sangat...


0 comments:

Dividen 6.75 Peratus Terhadap Caruman KWSP 2014!

Tentunya inilah berita yang ditunggu-tunggu pada setiap tahun oleh golongan pekerja terutama bagi yang berada di sektor swasta. Berita yang ditunggu-tunggu itu adalah berita mengenai pengumuman dividen oleh Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).



Dividen 6.75 Peratus Terhadap Caruman KWSP 2014!
Dividen 6.75 Peratus Terhadap Caruman KWSP 2014!




Alhamdulillah kerana Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) masih mampu mengekalkan trend peningkatan dalam pembayaran dividen sejak tahun 2008. Kadar 6.75 peratus itu adalah peningkatan sebanyak 0.4 peratus berbanding dividen untuk caruman tahun 2013.

Diharap prestasi dan dividen Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) akan kekal kompetetif untuk tahun-tahun yang akan datang.

0 comments:

Program Saringan Kesihatan PERKESO - Negatif Itu Bagus!

Baru-baru ini saya telah menjalani Program Saringan Kesihatan PERKESO. Baucar yang diterima pada awal tahun 2014 telah saya gunakan pada akhir 2014 sebelum tarikh luputnya. 


Contoh Baucar - Program Saringan Kesihatan PERKESO
Contoh Baucar - Program Saringan Kesihatan PERKESO



Alhamdullah, keputusan ujian darah telah menunjukkan bahawa semuanya dalam keadaan yang memuaskan. Tiada tanda-tanda penyakit kritikal yang dikesan. Namun begitu ini bukanlah tiket untuk saya mengabaikan kesihatan diri. Pemantauan tahap kesihatan perlu dilakukan berkala dari masa ke semasa.


Negatif Itu Bagus!


Selalunya kita digalakkan untuk berfikiran, bersikap positif dan menyukai perkara-perkara yang positif. Namun begitu didalam hal yang melibatkan ujian darah, keputusan positif bukanlah sesuatu yang mengembirakan. Sebaliknya keputusan negatif adalah berita baik!



Program Saringan Kesihatan PERKESO Dilanjutkan


Pihak PERKESO secara rasminya telah mengumumkan bahawa pemegang baucar Program Saringan Kesihatan PERKESO bagi tahun 2013 dan 2014 yang belum menggunakannya lagi masih boleh menggunakan baucar tersebut pada tahun 2015. [Link]



4 comments:

Copyright © 2017 BEAM™