BEAM

Bila Encik Anif Menulis (BEAM)

Trending

25 Oktober 2010

Bila Pemetik Api Pakai Buang Mahal..

Langkah kerajaan menaikan harga rokok seharusnya berupaya mengurangkan tabiat pembelian rokok dikalangan rakyat. Namun begitu langkah tersebut tidak memberikan kesan yang mendalam terhadap perokok. Jadi sesuatu perlu dilakukan..

Mungkin pada masa hadapan, kerajaan perlu menaikan harga barangan yang berkait dengan aktiviti merokok contohnya seperti pemetik api pakai buang, mancis serta "lighter fluid"!  Tumpuan khas buat pemetik api pakai buang.

Bagi pemetik api pakai buang,  harganya cukup murah sehinggakan kebanyakan perokok mampu membelinya berserta dengan sekotak rokok sekaligus!




Katatakanlah harganya dinaikan sehingga RM5 seunit, tentunya kos untuk menghisap rokok akan meningkat dengan drastiknya. Bila melibatkan kenaikan kos tentunya ia akan memberi kesan terhadap permintaan barangan tersebut.  

Bila pemetik api mahal, kemungkinan perokok akan mengurangkan aktiviti merokok. Maklumlah tak semua perokok akan membeli pemetik api pakai buang!  Ada rokok tetapi tiada api tentunya akan menyukarkan perokok. Hendak kembali menggunakan mancis?  Tentunya tidak sesuai untuk semua keadaan.  

Bila sukar untuk merokok, mungkin akan mengurangkan selera atau mematikan "mood" untuk merokok... 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan