Berblog Secara Serius? Banyak Yang Perlu Dikorbankan

Saya sudah mencuba sedaya upaya meningkatkan frekuensi penerbitan artikel diblog ini sejak beberapa bulan yang lepas. Memang ternyata ia adalah tugas yang agak sukar untuk dilakukan.


Apa pun saya sudah mencubanya dan mendapat hasil yang diinginkan iaitu peningkatan kadar trafik masuk ke blog serta peningkatan raking Alexa. Alhamdulillah. 

Namun begitu Saya tidak pasti sama ada saya mampu untuk meneruskan momentum ini. Banyak yang perlu dikorbankan untuk mencapai sehingga ke tahap ini terutamanya pengurangan waktu tidur. 

Ironinya dikala mahu tidur itulah idea untuk menulis itu datang. Jadi untuk tidur awal bagi seorang blogger tentunya sangat sukar. Jika tidak ada idea untuk menulis sekali pun, pada waktu sebegini saya biasanya sedang berusaha membalas komen-komen diblog dan membuat kunjungan ke blog rakan-rakan yang lain.

Jadi untuk mengimbangi aktiviti maya dan kehidupan sebenar, saya perlu mencari pendekatan lain yang menghasilkan keputusan yang sama. Pun begitu, sebenarnya saya sudah ada beberapa idea yang agak berdaya maju untuk diketengahkan. Mungkin saya akan mencubanya secara berperingkat-peringkat untuk menilai keberkesannya.

Potensi yang ada pada blog memang ada. Cuma perlukan strategi yang betul untuk memaksimumkan hasilnya.






Anif.. Version 2.0 dilesen dibawah satu Lesen Pengiktirafan-Perkongsian Serupa 2.5 Malaysia Creative Commons. Sebarang bentuk penggunaan dan penerbitan semula artikel dari blog ini hendaklah dinyatakan pautanya serta dikreditkan kepada penulis asal. Untuk maklumat lebih lanjut, sila rujuk Disclaimer.

Sila masukkan Email untuk melanggan artikel terkini:



Penghantaran Oleh FeedBurner

Share |



Komen Melalui Facebook: