BEAM

Bila Encik Anif Menulis (BEAM)

Trending

11 September 2012

Modenas Jaguh 175 - Mengganti Bateri Secara D.I.Y.

Menghabiskan masa hampir sejam di kedai-kedai dan bengkel motorsikal berhampiran dengan kediaman untuk mencari bateri YUASA 12N9-4B-1 yang menjadi nadi terhadap sistem elektrikal motorsikal Jaguh.



Bateri YUASA 12N9-4B-1


Setelah sampai ke kedai ke 3 baharulah ada. Itu pun bukan di bengkel tetapi di kedai alat ganti motorsikal. Kali terakhir saya membeli bateri ini 2 tahun yang lepas, harganya pada ketika itu adalah RM105 [Link]. Pun begitu saya telah menjangka jika membelinya sekarang tentu harganya sudah meningkat. Setelah melakukan sedikit tawar menawar, saya keluar dari kedai alat ganti tersebut setelah membayar RM125.



DIY - Bateri YUASA 12N9-4B-1
Bateri YUASA 12N9-4B-1



Mengganti Bateri Secara D.I.Y.


Yang menjadi masalah apabila membeli dikedai alat ganti, asid sulfurik yang menjadi elektrolit didalam bateri terpaksa dibeli berasingan dan dimasukkan sendiri. Memandangkan hari ini saya telah mengambil cuti, saya tidak kisah untuk melakukan kerja-kerja D.I.Y.



Bateri YUASA 12N9-4B-1
Bateri YUASA 12N9-4B-1


Asid Sulfurik


Sesuatu yang menarik tentang asid sulfurik yang digunakan didalam bateri ialah ianya ditemui oleh seorang Ahli Kimia Islam iaitu Abu Bakar Muhammad bin Zakaria al-Razi pada kurun ke 9 [Link]. Saya terfikir jika beliau hidup sekarang tentunya beliau sudah menjadi kaya raya hasil daripada pendapatan paten penemuan tersebut!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan