BEAM

Bila Encik Anif Menulis (BEAM)

Trending

11 Oktober 2012

Sukar Berhenti Merokok Kerana... ?

Semalam setelah selesai makan tengahari, saya berbual-bual dengan beberapa orang rakan. Kesemuanya adalah perokok tegar dan telah mula merokok sejak zaman persekolahan. Mereka silih berganti menceritakan bagaimana semuanya bermula dan akhirnya terjebak.





Dorongan Untuk Tidak Berhenti


Tiba-tiba topik perbualan tertumpu kepada kesukaran untuk mereka berhenti daripada merokok. Menurut mereka lagi, langkah kerajaan melarang penjualan rokok pek kecil seolah-olah mendorong mereka untuk tidak berhenti merokok!  

Pek Besar


Terpaksa membeli pek besar walaupun dahulunya mereka ini merupakkan perokok pek kecil. Menurut mereka lagi, bila sudah tegar memang sukar untuk berhenti tetapi untuk mengurangkan penggunaan mungkin boleh. Langkah kerajaan melarang penjualan rokok pek kecil menghadkan pilihan mereka. Pilihan untuk mengurangkan penggunaan telah ditiadakan. Akhirnya semuanya kembali seperti asal..

Kerajaan Bersalah?


Sekarang saya faham kenapa Kempen Anti Merokok yang dijalankan oleh pihak kerajaan seperti tidak berjaya. Mungkin juga ini antara salah satu sebabnya atau sekadar alasan bagi mereka yang tidak mahu berhenti merokok.

Kerajaan juga yang salah! :D


Tiada ulasan:

Catat Ulasan