BEAM

Bila Encik Anif Menulis (BEAM)

Trending

25 Ogos 2009

Dodgy Degrees

Pendedahan Starprobe mengenai institusi pengajian tinggi yang menjalankan program meragukan memang amat dialu-alukan. Teringat semasa baru mula-mula bekerja (sekitar tahun 2000), pada masa itu ledakan internet sedang berlaku. Boleh dikatakan semua jenis perniagaan dan institusi berlumba-lumba untuk menyediakan perkhidmatan secara online. Ini termasuklah sejumlah institusi pendidikan yang "legal" menyediakan kursus PJJ secara online. Disamping itu terdapat juga pihak yang tidak bertanggungjawab (penipu) mengambil kesempatan untuk menyediakan PJJ secara online juga. (kebanyakkannya berpusat dari luar negara)

Jika menyambung pelajaran di institusi yang sah, ianya tidak akan menjadi masalah. Yang menjadi masalah ialah apabila kita "terpedaya" untuk mengikuti kursus PJJ secara online dari pihak yang tidak bertanggungjawab. Terpaksa menanggung kerugian dari segi kewangan dan "degree/diploma" yang tidak diiktiraf (palsu).



Aku pernah buat "joke" pasal belajar secara online ni. Ialah.. belajar pun secara online, bayar yuran pun secara online.. Exam pun secara online.. Dapat "result" pun secara online.. Bila dah habis belajar dan grad tentulah secara online :D Diorang akan email "degree/diploma" as an attchement.. lepas tu print sendiri.. hahaha..



Tiada ulasan:

Catat Ulasan