BEAM

Bila Encik Anif Menulis (BEAM)

Trending

06 Oktober 2010

Rokok Menjadi Barangan Eksklusif..

Tidak lama lagi rokok akan menjadi sebahagian daripada senarai barangan eksklusif di Malaysia. Inilah akibat apabila kerajaan menaikan cukai rokok setiap tahun. Barangan yang sepatutnya dianggap memudaratkan akan bertukar imej menjadi barangan eksklusif secara tidak langsung.  

Sebenarnya kesan inilah yang sepatutnya cuba elakkan. Imej palsu yang ditampilkan oleh rokok. Kalau dahulu usaha kerajaan menyekat iklan yang berkaitan rokok ditayangkan di TV dan media cetak seakan telah berkesan membendung imej palsu yang cuba dibentuk. Kini usaha tersebut seolah-olah dihakis oleh kenaikan harga rokok yang meningkat saban tahun. 

Apabila harga semakin mahal, secara langsungnya rokok akan menjadi barangan eksklusif dan secara automatiknya imej palsu akan terbentuk pada penghisapnya. Mereka kini mejadi golongan yang eksklusif yang mampu untuk membeli dan menghisap rokok!  Imej palsu ini jugalah yang menarik remaja untuk mendekati rokok!


Nampaknya kempen anti merokok yang sedia ada perlu diubah suai untuk melawan kesan secara tidak langsung ini. Kalau masih mengekalkan idea serta konsep yang sama patinya ia akan menemui kegagalan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan