BEAM

Bila Encik Anif Menulis (BEAM)

Trending

25 Januari 2010

Cara Mengutip Hutang!

Teringat dahulu semasa aku belajar di universiti. Kadang-kadang kalau terputus duit terpaksalah meminjam dari rakan-rakan. Alhamdulillah biasanya ada yang sudi menolong dan bila sudah ada duit, aku akan cepat-cepat membayarnya semula.


Tips Mengutip Hutang Dari Kawan Baik!
Tips Mengutip Hutang Dari Kawan Baik!


Peminjam Buat-buat Lupa!


Adat pelajar, kadang-kadang kita meminjam dan kadang-kadang kita memberi pinjam. Tetapi apa yang menjengkelkan bila kita memberi pinjam.. Si peminjam bila sudah ada duit buat-buat lupa pulak! Tidak mahu melangsaikan hutang! Ciss!



Cara Mengutip Hutang Pantas.
Cara Mengutip Hutang Pantas.



Strategi Mengutip Hutang


Untuk golongan semacam ini, aku gunakan strategi paling mudah untuk mengingatkan dan seterusnya mengutip hutang! Mula-mula besedia untuk buat muka tidak malu (sepatutnya yang berhutang tu yang patut malu). Kemudian perhatikan keadaan sekeliling, lebih ramai orang lebih bagus. Ketika siberhutang itu lalu atau sedang melepak dengan teman wanitanya, aku akan terus memanggil namanya dengan agak kuat seterusnya mendekatinya.. 

"Lu pakai duit gua RM10 bila nak bayar?"  


Malu Berhutang?


Mungkin disebabkan malu dengan kawan-kawan yang ada disekeliling terutama teman wanitanya, pasti dia akan membayar hutangnya pada masa itu juga! Harus diingat strategi ini hanya sesuai digunakan untuk menuntut hutang-hutang kecil sahaja..hutang-hutang besar kena guna cara lain.

Haha.. Alhamdulillah sepanjang menggunakkan strategi ini, aku amat berpuas hati dengan kadar keberkesanannya. Memang sangat efektif untuk kawan-kawan yang selalu buat-buat lupa pasal hutang walaupun "loan" JPA/MARA/PTPTN sudah masuk ke dalam akaun!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan