BEAM

Bila Encik Anif Menulis (BEAM)

Trending

16 Oktober 2010

Harga Smartphone Akan Mengalami Penurunan?

Antara intipati Bajet 2011 yang dibentangkan oleh Yang Amat Berhormat Perdana Menteri Malaysia yang mencuri perhatian ialah:
 The Government proposes that sales tax be exempted on all types of mobile phones
Bukan main seronok mendengarnya. Memang sedang berkira-kira untuk membeli seunit bagi menggantikan smartphone lama yang semakin uzur ditelan zaman.

Cuma apa yang ditunggu sekarang ialah berapa cepat  peniaga, pengedar serta pasaran memberikan respon terhadap keputusan kerajaan itu. Harap-harap mereka segera memberikan reaksi dan jangalah memberikan pelbagai alasan untuk melengah-lengahkannya.
Biasanya apabila merujuk kepada penurunan harga tentunya ia akan mengambil sedikit masa untuk diselaraskan berbeza apabila kerajaan mengumumkan kenaikan cukai terhadap sesuatu barangan.
Langkah kerajaan ni seterusnya akan merancakkan lagi pasaran telefon bimbit di negara ini khususnya bagi kategori "Smartphone" yang selama ini dianggap segmen premium untuk mengalami penurunan harga. 




Rasanya dengan penghapusan cukai jualan ini, Smartphone yang berasaskan Android untuk kategori "Entry Level" mungkin boleh berada dalam julat harga sub RM500!





Anif.. Version 2.0 dilesen dibawah satu Lesen Pengiktirafan-Perkongsian Serupa 2.5 Malaysia Creative Commons. Sebarang bentuk penggunaan dan penerbitan semula artikel dari blog ini hendaklah dinyatakan pautanya serta dikreditkan kepada penulis asal. Untuk maklumat lebih lanjut, sila rujuk Disclaimer.

Sila masukkan Email untuk melanggan artikel terkini:


Penghantaran Oleh FeedBurner

Tiada ulasan:

Catat Ulasan