BEAM

Bila Encik Anif Menulis (BEAM)

Trending

30 Januari 2009

Tahun 2009 - Penuh Cabaran

2009 merupakan tahun yang penuh cabaran. Kesannya telah mula dilihat bagi sektor yang berkaitan dengan pembuatan dan elektronik yang menjurus kepada pasaran eksport.

Bagi yang berumur sekitar 30an, ini mungkin kali kedua merasai kegawatan ekonomi. Pertama sekitar 1997/98 dan yang kedua 2008/09. Kegawatan 1997/98 menyebabkan kita mengalami kesukaran mendapatkan pekerjaan. Ini menyebabkan ada diantara kita terpksa menerima pekerjaan yang bukan diminati atau terpaksa menerima pekerjaan yang tidak selari dengan pengkhususan semasa belajar di IPT (Merujuk kepada pengalaman diri sendiri). Alhamdulillah walaupun terpaksa lari dari bidang pengkhususan, semuanya berjalan lancar akhirnya.


Sepuluh tahun berlalu, tahun 2009 kegawatan datang lagi tetapi kali ini kebanyakan dari kita yang berusia sekitar 30an berada di alam pekerjaan. Sudah tentulah ianya akan memberi dimensi baru di dalam hidup. Mungkin kali ini kita akan merasa amat tertekan atau berada di dalam situasi yang paling sukar dalam hidup. Kebanyakan dari kita majoritinya sudah pun mendirikan rumah tangga dan ini akan menambahkan lagi tekanan.

Apa yang penting dalam menghadapi saat-saat sukar ialah mengawal kos ke tahap yang paling minimum. Tentunya ianya akan menganggu sedikit keselesan hidup. Berkorban sedikit keselesaan untuk mengurangkan kos tentunya lebih baik daripada tidak berbuat apa-apa mengenainya. Apa yang boleh di jimatkan? Mungkn kita boleh mulakan dengan menjimatkan bil utiliti. Potong segala perbelanjaan yang tidak perlu dan yang paling penting ialah keupayaan diri membezakan antara keperluan dan kehendak! Semoga anda dan saya berjaya mengharunginya, Insyallah :D

Tiada ulasan:

Catat Ulasan