BEAM

Bila Encik Anif Menulis (BEAM)

Trending

18 Ogos 2009

"I Love You Full " - Mbah Surip!

Ini adalah Koleksi Catatan Perjalanan  - "I Love You Full " - Mbah Surip!

04/08/2009 - Hari Terakhir Di Indonesia:

Sementara menunggu di balai berlepas, kami mengikuti siaran TV Indonesia dan kebetulan pada masa itu berita sedang di siarkan. "Highlight" berita hari itu ialah "Mbah Surip" meninggal dunia! Kami mendengar cerita tentang Mbah Surip dari Bapak Irwan semasa di dalam perjalanan menuju Bandung dari Jakarta. Satu nama besar dalam industri muzik di Indonesia.

Sebelum ini dunia di kejutkan dengan pemergian Micheal Jackson, Malaysia di kejutkan dengan pemergian Yasmin Ahmad dan kini tiba giliran Indonesia pula dikejutan dengan pemergian Mbah Surip. Al Fatihah buatnya..


"I Love You Full " - Mbah Surip!



Siapa Mbah Surip?

Mungkin nama Mbah Surip tidak dikenali peminat di sini, tetapi penyanyi kelahiran Mojokerto, Jawa Timur pada 5 Mei 1957 itu berjaya mencipta populariti sebagai penyanyi dengan gaya tersendiri. Lagu popularnya, Tak Gendong dan Bangun Tidur diiringi petikan gitar.

Mbah Surip dikatakan mengumpul Rp9 bilion (RM3.15 juta) daripada lagu-lagunya yang digunakan sebagai muat turun dan nada dering.

Sebelum menjadi seniman, Mbah Surip atau nama sebenarnya, Urip Achmad Riyanto Soekotjo mencuba pelbagai pekerjaan antaranya dengan syarikat minyak dan lombong berlian hingga membawanya ke luar negara seperti Kanada, Texas dan California.

Lagu Tak Gendong dihasilkan di Amerika pada 1983 ketika dia bekerja di sana. Ia membawa makna falsafah tersendiri kepada Mbah Surip mengenai erti salah.

Kerana cintanya pada muzik, Mbah Surip berhijrah ke Jakarta dan bergabung dengan golongan seniman terkenal Indonesia seperti Teguh Karya dan Aquila, Bulungan. Peluang merakam album diterima daripada MURI melalui album pertama, Ijo Royo-royo pada 1997 diikuti Indonesia 1 (1998), Reformasi (1998), Tak Gendong (2003) dan Barang Baru (2004).

- di petik dari Harian Metro.

Antara lagu-lagunya.. Preview


Tiada ulasan:

Catat Ulasan