BEAM

Bila Encik Anif Menulis (BEAM)

Trending

11 Ogos 2009

Masa Untuk Berjalan-Jalan Makan Angin - Jakarta & Bandung #1

Ini adalah Koleksi Catatan Perjalanan - Masa Untuk Berjalan-Jalan Makan Angin - Jakarta & Bandung #1

Seperti tahun-tahun yang lepas "Company Trip" menjelma kembali. Kali ini destinasinya ialah Jakarta dan Bandung. Kami bertolak ke Jakarta pada 01/08/2009 menaiki penerbangan Tiger Airways TR272 dari Changi, Singapura. Penerbangan berlepas tepat pada pukul 4:35 petang. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar dan teratur.

Kami selamat tiba pada pukul 6:10 petang di Soekarno Hatta. Oleh kerana Jakarta sejam lewat dari waktu Malaysia, kami sebenarnya tiba pada pukul 5:10 petang Waktu Indonesia Barat. Err jimat sejam la konon²nya.

Sebaik tiba, kami meneruskan perjalan ke Bandung dengan menaiki bas. Perjalanan itu mengambil masa kira-kira 3 jam setengah dan amat meletihkan. Mujur semasa dalam perjalanan, pemandu pelancong iaitu Bapak Irwan sentiasa memberikan penerangan yang agak menarik mengenai Indonesia secara amnya. Selain dari itu kami juga "berkaroake" secara paksa sepanjang perjalanan untuk menghindari kebosanan.

Tiba di Bandung kira-kira pukul 9:00 malam dan terus menuju ke Restoran Dapur Sangkuriang untuk menikmati makan malam dan bertemu dengan rakan-rakan kami dari Kumpulan pertama yang telah pun sampai ke sana 2 hari sebelumnya.

Makan malam yang lewat sebenarnya buat kami. Walaupun Waktu Indonesia Barat baru menunjukkan pukul 9:00 malam, sebenarnya kalau mengikut waktu Malaysia telah pun pukul 10:00 malam!

Makanan yang dihidangkan berasaskan masakan Sunda. Oleh kerana makan malam pun sudah agak lewat, kebanyakkan dari kami sudah pun hilang selera untuk makan! Bagi yang berselera pula, tak sempat nak menikmati keenakan makanan yang dihidangkan dek kerana terlalu lapar! Misi yang paling penting ialah "telan" secepat mungkin!

Setelah semuanya "selesai", kami pun menuju ke hotel untuk "check in" kira-kira jam 11:30 malam. Lega bila dah dapat masuk ke bilik untuk merehatkan badan. Jumlah jam keseluruhan dari Johor Bahru ke Bandung ialah 10 jam! Perjalanan yang amat panjang dan amat memenatkan untuk hari pertama tetapi berbaloi.

2 ulasan:

1. ...rindunya aku nak ke bandung dan jakarta lagik...
    ...stasiun kereta api bandung...

BalasPadam
  2. Aha.. apa susah bro kumpul duit banyak², jom la backpacker!