BEAM

Bila Encik Anif Menulis (BEAM)

Trending

28 Julai 2010

NiQuitin - Membantu Menghilangkan Ketagihan Merokok

Sejak beberapa minggu yang lepas, terperasan dikaca televisyen adanya iklan mengenai NiQuitin yang membantu golongan perokok untuk berhenti merokok secara berperingkat-peringkat. Sebenarnya produk ini memang sudah lama berada dipasaran, cuma di Malaysia inilah pertama kali ia diiklankan di televisyen.


NiQuitin - Membantu Menghilangkan Ketagihan Merokok

"NiQuitin sebenarnya adalah rangkaian produk pengganti nikotin yang membantu perokok berhenti dengan menggantikan nikotin yang didapati daripada merokok kadar yang lebih stabil, serta pada tahap yang lebih rendah yang membantu proses berhenti merokok. Nikotin terapeutik yang ada pada NiQuitin berkesan bagi mengurangkan ketagihan nikotin.Kredit, Wikipedia.org

Walaupun pengeluar produk ini mengatakan ianya selamat, masih terdapat beberapa kesan sampingan yang dilaporkan antaranya ruam, pening kepala, rasa tidak selesa dan yang paling menakutkan ialah kebergantungan (ketagihan) kepada NiQuitin itu sendiri! Rujuk - patientsville.com


Berdasarkan kepada pegalaman lalu, untuk berhenti merokok tidak perlukan terapi khusus. Cuma apa yang perlu ialah keazaman yang jitu serta fokus untuk mencapai matlamat. 

Sebenarnya agak pelik juga jika ada ubat yang dikatakan dapat merawat atau membantu seseorang berhenti merokok. Lebih-lebih lagi ubat yang diguna mengandungi nikotin. Merawat ketagihan nikotin dengan memberi ubat mengandungi nikotin?  Patutlah antara kesan sampinganya ialah ketagihan terhadap ubat itu sendiri akhirnya.. Tidak selesai masalah bukan?  

Aku tidak mengatakan ubat ini tidak bagus. Cuma perlu berhati-hati serta sila ikuti dengan sempurna segala peraturan pengambilanya. Jika tidak pasti akan buruk juga akibatnya jika disalah guna!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan