BEAM

Bila Encik Anif Menulis (BEAM)

Trending

28 Oktober 2011

Bila Perlu Menukar Kasut Sukan?

Berlari atau berjalan dengan menggunakan kasut sukan lama boleh menyebabkan kecederaan terutamanya pada lutut dan pergelangan kaki. Kasut lama yang digunakan berkemungkinan sudah kehilangan upaya untuk menyerap kejutan dan kehilangan kestabilan. 

Dengan mengambil langkah untuk menggantikannya, sudah tentu akan membantu mencegah kecederaan daripada berlaku.

 Bila Perlu Menukar Kasut Sukan?



Bila Perlu Menukar Kasut Sukan? Kasut sukan yang kita gunakan untuk tujuan beriadah perlu ditukar apabila telah digunakan serta  mencapai jarak 550 sehingga maksimum 880 kilometer! Untuk yang aktif berlari, kasut sukan haruslah ditukar apabila telah digunakan sejauh 550 kilometer manakala bagi yang kurang aktif, kasut boleh digunakan sehingga jarak 880 kilometer. Rujuk - About.com


Kasut sukan yang kita gunakan untuk tujuan beriadah perlu ditukar apabila telah digunakan serta  mencapai jarak 550 sehingga maksimum 880 kilometer! Untuk yang aktif berlari, kasut sukan haruslah ditukar apabila telah digunakan sejauh 550 kilometer manakala bagi yang kurang aktif, kasut boleh digunakan sehingga jarak 880 kilometer. Rujuk - About.com

Tips Untuk Memanjangkan Hayat Kasut Sukan


Untuk memanjangkan hayat kasut sukan, adalah digalakkan untuk mempunyai sekurang-kurang 2 pasang atau lebih kasut sukan dan digunakan secara bergilir-gilir. 


Selama ini, saya memang tidak ambil peduli mengenai kasut.dan kasut sukan yang digunakan serta jangka hayatnya sehinggalah Saya mengalami gejala sakit dibahagian lutut. Mulai hari itu, Saya mula mencari maklumat mengenainya. Rata-rata sumber menyatakan jarak 550 - 880 kilometer adalah jarak yang ideal untuk menukar kasut sukan.

Jika ada simptom sakit dibahagian lutut atau buku lali, cubalah menukar kasut. Mungkin kasut sukan yang digunakan itu tidak sesuai atau memang sudah sampai masa ianya perlu ditukar.




Anif.. Version 2.0 dilesen dibawah satu Lesen Pengiktirafan-Perkongsian Serupa 2.5 Malaysia Creative Commons. Sebarang bentuk penggunaan dan penerbitan semula artikel dari blog ini hendaklah dinyatakan pautanya serta dikreditkan kepada penulis asal. Untuk maklumat lebih lanjut, sila rujuk Disclaimer.

Sila masukkan Email untuk melanggan artikel terkini:



Penghantaran Oleh FeedBurner

Tiada ulasan:

Catat Ulasan