BEAM

Bila Encik Anif Menulis (BEAM)

Trending

22 September 2012

Berblog Secara Serius? Perlu Selalu Memantau Prestasi Blog

Tiada apa yang menarik untuk ditulis sejak 2 hari yang lepas. Dikala idea yang ada masih lagi diperingkat draf awal, saya menggunakan sedikit masa yang terluang ini untuk melakukan sedikit kerja-kerja pembaikan rutin pada blog.


Blogger Tegar - Perlu Selalu Memantau Prestasi Blog
 [Link]



Dari segi penampilan saya tidak bercadang untuk mengubahnya dalam masa terdekat. Misi kali ini lebih tertumpu kepada usaha untuk mengurangkan penggunaan "Java Script" dan meminimumkan jumlah "pautan URL"  yang ada pada blog.

Setelah menganalisis pelbagai kemungkinan, akhirnya saya mengambil keputusan untuk melakukannya. Langkah pertama ialah cuba untuk mengurangkan mana-mana "widget" yang didapati tidak lagi relevan dan kedua membuang seberapa banyak "pautan URL" yang tidak lagi efektif

Alhamdulillah, segala yang dirancang telah berjaya dilaksanakan. Kerja-kerja rutin yang perlu sentiasa dilakukan untuk mengekalkan prestasi blog sentiasa didalam lingkungan status "A" di GTmetrix [Link]. Lagipun penggunaan "widget" dan "Java Script" sememangnya tiada memberi manfaat pada SEO. Adalah lebih baik mengurangkannya seberapa banyak yang boleh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan