BEAM

Bila Encik Anif Menulis (BEAM)

Trending

25 Ogos 2014

Apa Itu ALS Ice Bucket Challange?

Bill Gates ALS Ice Bucket Challenge
Kredit: Thestar.com.my

Apa itu ALS Ice Bucket Challenge?


ALS Ice Bucket Challenge merupakan kempen untuk meningkatkan kesedaran tentang penyakit Amyotrophic Lateral Sclerosis (ALS). Peserta harus menyiram sebaldi air berisi ais ke tubuhnya dan mencalonkan 3 orang yang lain untuk melakukan perkara yang sama.

Jika tidak dapat melakukannya, mereka harus menyumbangkan $100 ke yayasan ALS. Tujuan utamananya ialah untuk mengutip derma bagi membiayai pusat penyelidikan serta mencari penawar utk penyakit ALS.

Kenapa Ais?


Tujuan utama menyimbah ais ke tubuh ialah untuk manusia normal merasai kesan ALS sebagaimana apa yang dirasai oleh pengidap penyakit ALS. ALS adalah sejenis penyakit yang mengganggu urat saraf di dalam otak dan saraf tunjang. Gangguan saraf ini kemudiannya akan menjadikan pesakit itu lumpuh dan akhirnya meninggal dunia.

ALS Ice Bucket Challange Versi Palestin


Sudah banyak video mengenai "ALS Ice Bucket Challange" yang telah saya tonton. Namun begitu versi  ini adalah versi yang paling mendalam maksudnya.




6 ulasan:

  1. Memang betul sejuk ni kalau kena simbah badan dengan air berais. Fuh. Kalau masa cuaca panas ok la.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau buat masa musim luruh / sejuk, memang terasa ngilu tulang & urat saraf!

      Padam
  2. Br jer tgk video als ice bucket chllge yg ada pompuan tu mati patah leher sbb org yg nk jirus tu terlepas baldi ats kpla..huhuhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tu la macam-macam gaya & cara.. Apa pun bila aspek keselamatan tidak dianggap penting, perkara mudah pun boleh jadi bahaya.

      Padam
  3. Kalau tak silap ada yg mati juga atas cabaran ini. Tetapi tak kecoh sangat, so mungkin lapuran tu tidak betul agaknya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tu la. Banyak sangat video.. tak tahu mana yang betul dan mana satu yang "Prank".

      Padam