BEAM

Bila Encik Anif Menulis (BEAM)

Trending

10 Disember 2014

Muzium Automobil Nasional - Seperti Kembali Ke Masa Silam!

Berkesempatan mengunjungi Muzium Automobil Nasional yang terletak di Litar Antarabangsa Sepang (SIC) ketika pulang ke kampung tempohari. Sudah lama mengetahui tentang kewujudan tempat ini tetapi kekangan masa menyebabkan rancangan untuk mengunjunginya terpaksa ditangguhkan.


Muzium Automobil Nasional - Ford Speedster
Ford Speedster


Benar, ramai yan tidak mengetahui tentang kewujudan muzium ini sebenarnya. Lagipun lokasinya yang jauh daripada Pusat Bandaraya Kuala Lumpur menyukarkan pengunjung untuk mengunjunginya. Namun begitu bagi yang meminati dunia automotif, ini adalah sebuah tempat yang wajib untuk dikunjungi.



Muzium Automobil Nasional - Seperti Kembali Ke Masa Silam!
Timeline - Seperti Kembali Ke Masa Silam


Kunjungan ke muzium ini seolah-olah kembali ke zaman silam. Penceritaan tentang dunia automotif di Malaysia digarap dengan baik melalui props serta paparan maklumat yang disertakan.


Muzium Automobil Nasional - Brush Mobile
Brush Mobile


Pada asasnya pameran di tingkat bawah adalah lebih kepada koleksi kereta-kereta klasik manakala pameran di tingkat satu lebih kepada sejarah perkembangan industri automotif di negara ini.



Muzium Automobil Nasional - Alvis Firefly Tourer
Alvis Firefly Tourer


Tentunya koleksi kenderaan klasik yang dipamerkan disini sangat mencuri tumpuan pengunjung. Antaranya ialah Ford Speedster, Brush Mobile, Alvis Firefly Tourer, MG TD, Jaguar E-Type dan Austin Healey.



Muzium Automobil Nasional - MG TD
MG TD


Bagi yang meminati kenderaan kalsik tentunya kunjungan ke muzium ini mampu menghadirkan kepuasan dan keseronokkan dalam diri.


Muzium Automobil Nasional - Jaguar D-Type
Jaguar D-Type


Pengunjung tentunya akan teruja lebih-lebih lagi apabila melihat kenderaan yang sudah berusia puluhan tahun masih berada didalam keadaan sempurna dan cantik!


Muzium Automobil Nasional - Austin Healey
Austin Healey

Secara peribadinya, kunjungan ke muzium ini telah sememangnya amat berbaloi. Pelbagai maklumat tentang perkembangan automotif serta teknologi di negara ini dapat dikuti serta difahami. Kunjungan bersama keluarga adalah disarankan.

Muzium Automotif Nasional - Ford Speedster (Model T)
Ford Speedster (Model T)


Jika kebetulan anda berada di sekitar Sepang, Nilai, KLIA atau KLIA 2, jangan lupa untuk singgah ke Muzium Automotif Nasional. Masuk adalah PERCUMA!

 Berikut adalah peta lokasi Muzium Automotif Nasional:

2 ulasan:

  1. menarik .... kereta zaman silam....
    boleh test drive x?
    heheheh

    Recent Post by MananQayyim : Kronologi Perbezaan Harga Ron 97 dan Ron 95

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau boleh test drive dah tentu saya pilih Austin Healey :)

      Padam