BEAM

Bila Encik Anif Menulis (BEAM)

Trending

02 Mei 2017

Muzium Sultan Abu Bakar - Kenali Kesultanan Melayu Pahang

Kami berkesempatan mengunjungi Muziun Sultan Abu Bakar ketika pulang dari Bandar Kuantan tempohari sebaik sahaja selesai menghadiri majlis perkahwinan.



Muzium Sultan Abu Bakar
Muzium Sultan Abu Bakar




Istana Kota Beram



Muzium Sultan Abu Bakar
Muzium Sultan Abu Bakar



Bangunan bersejarah ini dibina pada tahun 1929 sebagai penginapan Residen British. Sewaktu perang dunia ke 2, bagunan ini telah dijadikan markas tentera Jepun.



Muzium Sultan Abu Bakar
Muzium Sultan Abu Bakar



Namun begitu pada tahun 1948, bagunan ini dibaik pulih dan secara rasminya dijadikan istana bersemayam Almarhun Sultan Abu Bakar. Istana ini diberi gelaran Istana Kota Beram.

Setelah Istana baharu dibina berhampiran kawasan Istana Terentang, Lembaga Muzium Negeri Pahang telah mengambil alih bangunan ini dan dijadikan muzium dan diberi nama Muzium Sultan Abu Bakar.


Muzium Sultan Abu Bakar - Kenali Kesultanan Melayu Pahang


Kunjungan ke Muzium Sultan Abu Bakar membolehkan kami mengenali dengan lebih dekat lagi tentang Kesultanan Melayu Pahang serta Negeri Pahang secara khasnya.


Muzium Sultan Abu Bakar - Pahang Sepintas Lalu
Pahang Sepintas Lalu



Maklumat tentang sejarah Kesultanan Melayu Pahang telah digarap dan diolah dengan baik melalui bahan pameran oleh pihak pengurusan muzium.



Muzium Sultan Abu Bakar - Adat Istiadat
Adat Istiadat



Segala aktiviti penting tentang kesultanan Melayu Pahang telah didokumentasikan dan diceritakan kembali kepada pengunjung dengan olahan yang amat baik serta mudah difahami.



Muzium Sultan Abu Bakar - Bahan Pameran
Antara Bahan Pameran


Alhamdulillah kunjungan ke Muzium Sultan Abu Bakar telah sedikit sebanyak menambahkan lagi pengetahuan kami tentang Kesultanan Melayu Pahang.



Muzium Sultan Abu Bakar
Muzium Sultan Abu Bakar



Bagi peminat seni bina klasik dan fotografi kunjungan ke Muzium Sultan Abu Bakar tentunya dapat memberikan kepuasan.



Helikopter Di Hadapan Muzium Sultan Abu Bakar
Helikopter?


Namun begitu, pihak muzium tidak membenarkan kamera DSLR digunakan ketika berada didalam muzium. Hanya kamera smartphone dan actioncam dibenar untuk digunakan dengan bersyarat iaitu tanpa perlu mengaktifkan denyar (flash).



Harga Tiket Masuk Ke Muzium Sultan Abu Bakar
Tiket Masuk Ke Muzium Sultan Abu Bakar


Bayaran masuk dikenakan sebanyak RM5 untuk dewasa manakala kanak-kanak dibawah 12 tahun adalah percuma. Disarankan datang sebelum pukul 5 petang.

Berikut adalah peta lokasi Muzium Sultan Abu Bakar:



Rujukan : Istana Sultan Abu Bakar

Tiada ulasan:

Catat Ulasan