Cerita Tentang [
Ontok-Ontok
]

Apa Itu Ontok-Ontok?

Kadang-kadang bila Azza marahkan Nurin Iman, ayat-ayat pelik akan keluar! Minggu lepas, beliau memperkenalkan satu perkataan baru yang sebelum ini Aku pun tak pernah dengar. Perkataan yang dimaksudkan ialah "ontok-ontok". Apa Itu Ontok-Ontok?




Apa itu "ontok-ontok"?  Ontok-ontok sebenarnya bermaksud "diam-diam" dalam bahasa Negeri Sembilan. Contoh penggunaan,

"Nurin Iman duduk ontok-ontok!"  bermaksud " Nurin Iman duduk diam-diam".

Isteri Aku orang Negeri Sembilan. :D
:) :( ;) :D :-/ :x :P :-* =(( :-O X( :7 B-) #:-S :(( :)) =)) :-B :-c :)] ~X( :-h I-) =D7 @-) :-w 7:P 2):) :!! \m/ :-q :-bd ^#(^

13 comments

  1. untung kawin lain negeri.. bertambah kosa kata.. hehe

    ReplyDelete
  2. Tu la.. Macam-macam perkataan baru. Sebenarnya Saya pun ada beberapa rakan dari Negeri Sembilan sejak dari sekolah sampai ke alam pekerjaan, tetapi tak pernah pula terdengar mereka keluarkan perkataan tersebut!

    ReplyDelete
  3. impish_yatieMarch 17, 2010

    anak awk phm ke pe yg isteri awk ckp tu??huhuh=P...

    ReplyDelete
  4. Dia tahu emaknya sedang marah tapi tak tau apa maksudnya. 

    ReplyDelete
  5. Mista BloggaMarch 17, 2010

    anif,
    macam nama kuih pun ada.. hehe.. suruh org umah u buat resepi kuih ontok ontok.. 

    ReplyDelete
  6. tak pernah dgr benda tu..menarik!!!

    ReplyDelete
  7. Tu la .. Ingatkan nama kuih! Rupa-rupanya bukan.

    ReplyDelete
  8. Saya pun tak pernah dengar walaupun ada ramai kawan dari Negeri Sembilan. Sekarang dah tau.

    ReplyDelete
  9. Kalau di Johor ada makanan bernama "Botok-Botok".

    ReplyDelete
  10. :) Dah lama x dgr perkataan ontok2. Dulu masa bebudak dulu arwah nenek sy selalu ckp mcm ni

    "His budak ni. Cubolah dudok ontok2. Bergelinjang yo kojo eh.."

    ReplyDelete
  11. Haha.. yang ini lagi real :D

    ReplyDelete
  12. hahahaha bila baca tajuk mula2 ingatkan makanan... :-D
    rupa2nya loghat Negeri Sembilan rupanya...

    ReplyDelete
  13. Saya pun mula-mula ingatkan ontok-ontok itu makanan!

    ReplyDelete