BEAM

Bila Encik Anif Menulis (BEAM)

Trending

13 Ogos 2009

Masa Untuk Berjalan-Jalan Makan Angin - Jakarta & Bandung #3

Ini adalah Koleksi Catatan Perjalanan - Masa Untuk Berjalan-Jalan Makan Angin - Jakarta & Bandung #3

Hari ini kami akan "check out" dari hotel untuk ke Jakarta. Tetapi sebelum itu kami akan dibawa melawat Gunung Tangkuban Parahu yang amat terkenal dengan lagenda "Sangkuriang". Sepanjang perjalanan kami di sajikan permandangan kaki gunung yang indah dari kampung tradisional di selang seli dengan ladang sayur dan strawberi.




Kami berhenti sebentar di pekan terakhir sebelum ke puncak gunung untuk mendapatkan buah salak dan makanan ringan yang lain. Berhenti semata-mata untuk mendapatkan buah salak, tetapi apa yang sebenarnya banyak terdapat di situ ialah buah avokado dan "japanese pumpkin". Selain itu kami juga tertarik dengan gerai-gerai "Warkop" yang menjual tapai ubi bakar! Haa.. kalau di Malaysia ada tapai pulut dan tapai ubi. Di sini ada tapai bakar!




Kami meneruskan perjalanan. Semakin tinggi pendakian, landskap pemandangan turut berubah. Di kiri dan kanan jalan terdampar hamparan ladang teh yang kehijauan. Ketika hampir ke kaki gunung, barisan pokok-pokok pine yang di tanam ketika era kolonial Belanda menghias landskap pemandangan.






Akhirnya kami tiba di pintu masuk ke Gunung Tangkuban Parahu sekitar jam 9:30 pagi. Disebabkan bas yang kami naiki besar, ia tidak dapat membawa kami terus ke puncak. Kami terpaksa menaiki "angkutan" untuk ke puncak.






Gunung Tangkuban Parahu sebenarnya gunung berapi aktif. Kali terakhir ianya meletus sekitar tahun 1960an. Semasa berada di puncak sesekali terbau "sulfur" yang agak kuat. Kalau diperhatikan betul-betul di kawah gunung tersebut, masih lagi keluar asap dan itu menunjukkan yang ianya sememangnya masih aktif.






Oleh kerana masa yang diperuntukan di sini tidak lama, kami hanya dibenarkan untuk melawat disekitarnya. Cukuplah untuk mengambil beberapa keping gambar untuk dijadikan kenangan dan mendapatkan cenderamata di gerai dan penjual yang berada di situ.

Destinasi seterusnya ialah Sari Ater Hot Spring Resort..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan