BEAM

Bila Encik Anif Menulis (BEAM)

Trending

14 Ogos 2009

Masa Untuk Berjalan-Jalan Makan Angin - Jakarta & Bandung #3 Sambungan

Ini adalah Koleksi Catatan Perjalanan - Masa Untuk Berjalan-Jalan Makan Angin - Jakarta & Bandung #3 Sambungan

Kami tiba di Sari Ater Hot Spring Resort sekitar jam 11:30 pagi. Masih lagi pagi namun matahari sudah terpacak tegak diatas kepala. Walaupun begitu, masih terasa sejuk kerana kami masih berada di kawasan tanah tinggi.

Sari Ater Hot Spring Resort

Apa yang menarik di sini ialah mata air panas yang mengalir itu di takung membentuk kolam-kolam kecil dan air terjun untuk memudahkan pengunjung. Menurut Bapak Irwan mata air panas di sini berupaya menyembuhkan sakit kulit dan rheumatism ringan. Tetapi tidak digalakkan meremdamkan diri terlalu lama di takuti akan mendatangkan kemudaratan. Maksimun 20 minit! Suhu air di kolam-kolam tersebut ialah sekitar 39°C hingga 40°C. Cukup untuk merebus telur jika di rendam selama 5 minit!


Sari Ater Hot Spring Resort


Setelah 2 hari menempuh perjalanan yang amat panjang dan keletihan akibat membeli belah, ini merupakan idea terbaik untuk merehatkan urat-urat kaki yang sedang tegang! Kombinasi "Hot Spring" dan batu-batu refleksologi, memang melegakan kaki!

Sari Ater Hot Spring Resort
Kami berada di sini lebih kurang 2 jam. Sempatlah juga melihat-lihat di persekitaran resort. Resort yang serba lengkap ini menyediakan pelbagai kemudahan seperti tapak perkhemahan dan aktiviti sukan lasak.


Sari Ater Hot Spring Resort
Setelah semuanya selesai, kami meneruskan perjalanan untuk menikmati makan tengahari di Restoran Balibu, sebuah restoran yang menyediakan makanan sunda.


Restoran Balibu
Makan tengahari yang agak istimewa kerana di sini kami berpeluang merasa sate sunda dan telur dadar istimewa dari telur burung puyuh . Sate biasanya di hidangkan bersama kuah kacang tetapi di sini ia dihidangkan dengan sambal kicap pedas.




Bila perut sudah diisi dan semuanya tersenyum kekenyangan, kami meneruskan perjalanan ke Jakarta. Kali ini barulah "betul"! Tidak seperti hari pertama kami ke Bandung, perjalanan jauh dengan perut kosong!

Kami sampai di Jakarta sekitar pukul 6:30 petang. Hari bekerja bagi warga Jakarta, menyebabkan kami turut merasa "keenakkan" kesesakan lalulintas di sana! Kami dibawa ke melihat di sekitar Jakarta dan berhenti untuk sesi bergambar di MONAS. Aktiviti wajib kalau ke Jakarta. Tak lengkap jika tidak melawatnya. (Err tapi kat situ banyak nyamuk la)


MONAS 
Setelah selesai sesi bergambar, kami di bawa ke Resotran Raja Kuring untuk makan malam. Restoran ini asalnya ialah gudang menyimpan barang-barang dagangan di zaman kolonial Belanda. Masih lagi dikekalkan senibinanya sehingga sekarang. Unik!

Resotran Raja Kuring
Makananya sedap! Servisnya juga pantas. Oleh kerana hari ini merupakan hari ketiga dan malam terakhir kami berada di Indonesia, kami menjadi semakin berani untuk mencuba makanan yang lain dari yang lain.

 
Akhirnya hidangan istemewa yang kami cuba ialah "Bebek Panggang"! atau di Malaysia kita panggil "itik panggang"! Kali pertama makan itik panggang. Rasanya macam lebih kurang macam ayam tetapi kulitnya rangup. Memanglah pada awalnya terasa geli.. tetapi kalau tak cuba takkan tahu rasanya macam mana. Satu pengalaman yanga amat berbaloi!

Bebek Panggang

Bila perut sudah diisi dan semuanya puas hati, kami terus dibawa menuju ke hotel untuk "check in" dan merehatkan badan. Kawalan keselamatan di hotel agak ketat, maklumlah kami ke Jakarta selepas peristiwa pengeboman di JWW Marriot dan Ritz Carlton. Semuanya di "scan"! Alhamdulillah.. Akhirnya selamat sampai di Jakarta.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan