BEAM

Bila Encik Anif Menulis (BEAM)

Trending

22 Disember 2010

Cabaran Berblog Dengan GPRS

Alhamdulillah sejak mula bercuti tempohari, Aku masih dapat lagi mengekalkan kekerapan mengemaskini blog ini sekurang-kurang satu "entry" sehari. 

Memang tidak dapat dinafikan apabila balik ke kampung cabaran untuk berblog menjadi lebih tinggi. Maklumlah di kampung, capaian internet mudah alih hanya berkelajuan GPRS. Sekadar cukup untuk mengemaskini blog, memeriksa email dan mengakses halaman web rangkaian sosial.  Halaman web yang lain seperti YouTube dan seumpamanya yang memerlukan capaian internet berkelajuan tinggi terpaksa dilupakan. 



Walau bagaimana pun Aku tetap bersyukur kerana ia masih lebih baik daripada tiada capaian internet langsung! Jadi tidaklah terlepas mengikuti perkembangan semasa.

Cabaran berblog dengan kelajuan capaian GPRS memang tinggi terutama jika terdapat banyak gambar yang hendak di muat naik ke blog. Oleh kerana kelajuan GPRS hanya setara Dial Up iaitu lebih kurang 56 kpbs, segala imej dan gambar yang hendak di muat naik hendaklah dikecilkan saiznya terlebih dahulu menggunakan perisian "Photo Editing" seperti Photoscape. Selepas gambar-gambar tersebut dikecilkan, baharulah agak mudah untuk memuat naik gambar ke blog.

Seperkara lagi, untuk kembali aktif ber "blog walking" pada kadar biasa agak sukar akibat daripada kekangan tersebut. Namun begitu segala komen diblog akan cuba dibalas secepat yang mungkin.  


Terima kasih pada semua yang singgah ke blog, Insyallah segala kunjungan akan dibalas kembali bila keadaan sudah mengizinkan berdasarkan rekod Google Analytics, Intense Debate dan Nuffnang.





Anif.. Version 2.0 dilesen dibawah satu Lesen Pengiktirafan-Perkongsian Serupa 2.5 Malaysia Creative Commons. Sebarang bentuk penggunaan dan penerbitan semula artikel dari blog ini hendaklah dinyatakan pautanya serta dikreditkan kepada penulis asal. Untuk maklumat lebih lanjut, sila rujuk Disclaimer.

Sila masukkan Email untuk melanggan artikel terkini:


Penghantaran Oleh FeedBurner

Tiada ulasan:

Catat Ulasan