BEAM

Bila Encik Anif Menulis (BEAM)

Trending

16 April 2018

Adakah Hutang Kecil Perlu Dituntut?

Kalau dahulu apabila bercerita tentang hutang atau memberi pinjam adalah satu perkara sensitif dan seboleh-bolehnya cuba dielak untuk dibahaskan dengan lebih lanjut. Namun kini pandang terhadap hutang telah berbeza. Terutamanya apabila melibatkan hutang kecil. Sebelum itu, definisi hutang kecil bagi saya ialah apa-apa amaun dibawah RM150.

Kalau dahulu jika ada pihak yang berhutang, pastinya saya akan sedaya upaya menuntutnya semula daripada pihak yang berkenaan. Rujuk [Cara Mengutip Hutang - Link]


Adakah Hutang Kecil Perlu Dituntut?
Adakah Hutang Kecil Perlu Dituntut?


Namun kini saya sudah boleh menerima keadaan dimana setiap kali ada pihak yang mahu meminjam dalam jumlah yang kecil, saya juga sudah boleh menerima hakikat bahawa hutang itu boleh jadi akan hangus!

Maklumlah bukan semua orang ada keinginan untuk mencatat transaksi mahupun mengingati tentang hutang. Lebih-lebih lagi jika amaunnya kecil. Mungkin mereka beranggapan satu hari nanti hutang tersebut akan dihalalkan. Adalah menjadi tanggungjawab peminjam untuk mengingati dan cuba membayarnya. Jadi pemberi pinjam tidak perlu diberikan notis peringatan dan sebagainya!

Lagipun selagi hutang tersebut tidak dibayar, pihak yang memberi hutang akan mendapat pahala sedekah. Bukankah ini adalah salah satu cara untuk beramal dan seterusnya mendapat pahala?

Saya cuba melihat hutang dari perspektif yang berbeza.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan