BEAM

Bila Encik Anif Menulis (BEAM)

Trending

03 Januari 2014

Malaysia Hari Ini (MHI) TV3 Guna Photo Kami Tanpa Kebenaran

Pagi-pagi lagi saya sudah menerima panggilan telefon dari isteri semalam ketika baharu hampir memulakan kerja di pejabat. Saya diberitahu isteri bahawa MHI (Malaysia Hari Ini), terbitan TV3 telah menggunakan photo yang diambil daripada blog ini diakhir rancangan tersebut. 

Namun begitu, menjelang tengahari baharulah saya berkesempatan singgah ke halaman web tonton dan cuba mengesahkan perkara tersebut.

Memang benar, ada satu photo daripada blog ini yang telah digunakan diakhir rancangan MHI (Malaysia Hari Ini) episod ke 2 tahun 2014. Sebuah photo lama Nurin Iman dan emaknya ketika di hari pertama persekolahannya.


Malaysia Hari Ini (MHI) TV3 Guna Photo Kami Tanpa Kebenaran
Malaysia Hari Ini (MHI) TV3 Guna Photo Kami Tanpa Kebenaran [Link]



Entri yang diterbitkan pada 4 Januari 2011 [Link] ini memang benar-benar istimewa buat kami sekeluarga. Maklumlah, ianya berkenaan anak sulung kami di hari pertama persekolahannya. Tidak sangka pula, ada pihak yang berminat menggunakan photo tersebut!



Malaysia Hari Ini (MHI) TV3 Guna Photo Kami Tanpa Kebenaran
Beri tumpuan pada minit ke 0:48 dan 3:01



Berikut adalah sedutan daripada rancangan MHI (Malaysia Hari Ini) episod 2 - tahun 2014 terbitan TV3 yang disiarkan pada 2 Januari 2014. Beri tumpuan pada minit ke 0:48 dan 3:01.







Sebenarnya saya tidak berminat untuk menjadikannya satu isu. Apa pun cerita serta tujuannya, pihak yang berkenaan seharusnya meminta kebenaran dahulu untuk menggunakan photo tersebut. Di zaman serba canggih ini rasanya tiada alasan untuk tidak berhubung kerana banyak saluran dan medium yang boleh digunakan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan