Cerita Tentang [
Realiti
]

Realiti Kehidupan #6 - Pengalaman Lalu Boleh Menjadikan Kita Pemboros!

Kadang-kadang, alasan untuk kita berbelanja lebih adalah berdasarkan kepada pengalaman yang lalu. Sebagai contoh semasa kita kecil kita tidak mendapat apa yang dikehendaki kerana kekangan pendapatan keluarga. Apabila kita sudah mempunyai kemampuan dan pendapatan sendiri, apa yang dihajati dahulu telah boleh direalisasikan.



Realiti Kehidupan #6 - Pengalaman Lalu Boleh Menjadikan Kita Pemboros!
Kehendak vs Keperluan




Umpama Melepaskan Geram 


Saya faham keadaan tersebut. Malah ramai yang menggangap sekiranya sudah mampu apa salahnya berbelanja lebih.

Namun begitu jika diperhalusi betul-betul, perbuatan tersebut seolah-olah menjadi medan untuk melepaskan geram terhadap pengalaman lalu yang akhirnya jika tidak dikawal bakal menjadikan kita pemboros secara tidak langsung!


Motivasi Diri vs Pendendam!


Hal ini sebenarnya boleh menjadi postif jika kita berjaya menukarkannya kepada motoivasi diri dan menjadi negatif sekiranya ianya bertukar menjadi pendendam! Berdendam dengan keadaan dan diri sendiri.



Realiti Kehidupan #6 - Pengalaman Lalu Boleh Menjadikan Kita Pemboros!
Perbelanjaan vs Pendapatan




Berbalik Kepada Asas Ekonomi


Untuk mengatasi masalah ini, kita perlu kembali kepada asas ekonomi. Mengenal pasti antara kehendak dan keperluan.[Link] Adalah menjadi impian kita untuk menyediakan apa yang terbaik buat diri sendiri dan keluarga. Pun begitu, yang terbaik tidak tersedia tanpa kos. Mencari terbaik pada kadar yang termampu itu penting dan dalam masa yang sama mengimbanginya dengan simpanan adalah dituntut. 


Janganlah Sentimental Sangat!


Didalam masa yang sama kita perlu juga sedikit bertegas, kerana tidak semua perkara yang dihajati perlu kita penuhi [Link]

Didalam kehidupan janganlah bersifat sentimental sangat...


Seorang pencinta teknologi dan sangat konservatif apabila berbicara tentang kewangan. Sentiasa mencari alternatif bagi menjadikan teknologi terkini mampu dimiliki. Menulis berdasarkan perspektif dan pengalaman sendiri. Jika anda dapati artikel diblog ini bermanfaat, sila kongsikannya di halaman jaringan sosial.
:) :( ;) :D :-/ :x :P :-* =(( :-O X( :7 B-) #:-S :(( :)) =)) :-B :-c :)] ~X( :-h I-) =D7 @-) :-w 7:P 2):) :!! \m/ :-q :-bd ^#(^

Post a Comment