BEAM

Bila Encik Anif Menulis (BEAM)

Trending

20 Disember 2010

Nasib Bunga Manggar...

Seperti yang dirancang kami ke rumah pengantin lelaki yang terletak di Taman Tunku Jaafar dan seterusnya mengiringi mereka ke rumah pengantin perempuan di Lenggeng. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 45 minit melalui Jalan Kampung Pantai.

Memang inilah kali pertama kami melalui jalan ini. Antara jalan yang dianggap menarik kerana keadaan jalannya yang banyak selekoh dan suasana kehijauan disepanjang perjalanan.  Jalan yang kami lalui itu juga merupakan laluan yang sama menuju ke Hutan Lipur Lenggeng.  Nampaknya kami telah jumpa satu tempat yang menarik untuk dilawati pada masa akan datang secara tidak sengaja. :)






Kami selamat tiba ke destinasi tepat pada waktunya. Hujan mulai turun tetapi tidaklah terlalu lebat seolah-olah menunggu pengantin selamat tiba betul-betul di rumah pengantin perempuan.

Sebaik sahaja pengantin lelaki masuk ke rumah untuk bersanding, baharulah hujan turun dengan agak lebat.  Seperti majlis perkahwinan yang lain majlis ini agak sederhana tetapi meriah bertemakan warna ungu dan putih.






Bila ada majlis perkahawinan antara yang paling gembira tentunya kanak-kanak. Tetapi apa yang diperhatikan tahap kemeriahan kanak-kanak dahulu dan sekarang bila berada di majlis pekahwinan amat berbeza sama sekali.

Kalau Dahulu..



Kalau dahulu sebaik sahaja selesai kompang dipalu, kanak-kanak akan berebut-rebut mengambil bunga manggar seoalah-olah ia adalah aktiviti wajib. Yang paling mendapat paling banyak bunga manggar tentunya menjadi perhatian.




Reliti Kini..



Kini aktiviti terebut sudah hampir pupus! Rasanya hingga selesai majlis tersebut pun belum tentu ada kanak-kanak yang mengambil bunga manggar! Mungkin kecenderungan kanak-kanak sudah berubah sekarang atau zaman yang telah mengubah mereka?




Apa-apa pun tahniah diucapkan kepada kedua mempelai ini kerana telah sah menjadi suami isteri. Selepas ini tentunya kehidupan akan menjadi lebih fokus berbeza ketika zaman bujang dahulu.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan