BEAM

Bila Encik Anif Menulis (BEAM)

Trending

14 Februari 2011

Menerima Ahli Keluarga Yang Baharu..

Pada hari Sabtu dan Ahad kami sekeluarga ke rumah "Pakcik" di Simpang Renggam kerana menghadiri majlis perkahwinan anak perempuannya.

Memang tidak dinafikan menghadiri majlis perkahwinan adalah sesuatu yang menyeronokan kerana di majlis seperti ini kita tentunya dapat berjumpa dengan sanak saudara yang dekat dan yang jauh. Lebih-lebih lagi buat ahli keluarga yang sudah "senior" tentunya mereka lebih seronok!




Bila sudah anak-anak sudah dewasa dan bertemu jodoh tentunya perkahwinan akan berlaku. Menerima ahli keluarga yang baharu juga merupakan satu cabaran serta memerlukan mereka yang terlibat membuat penyesuaian. 

Buat "Pakcik" dan menantu tentunya ada penyesuaian yang perlu dilakukan.  Kami mengenali "Pakcik" sebagai seorang guru serta seorang amat tegas, berdisplin dan yang terpenting ialah semua ahli keluarga beliau tidak merokok. Manakala si menantu pula merupakan perokok tegar!  

Pandai-pandailah si menantu menjaga hati bapa mertuanya dan kalau mahu merokok tu janganlah secara terang-terangan!  Kalau boleh berhenti tentunya adalah lebih baik.  Takut pak mertua makan hati nanti..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan