BEAM

Bila Encik Anif Menulis (BEAM)

Trending

16 Mei 2011

Terima Kasih Cikgu..

Sejak dari hari Jumaat yang lepas Nurin Iman sibuk dengan rancangan ingin membuat kad ucapan Selamat Hari Guru. Katanya dia ingin membuat sebanyak 10 buah kad untuk semua cikgu yang mengajarnya termasuk cikgu tadikanya.  

Mujur juga segala bahan-bahan yang diperlukan memang sudah ada. Jadi bertambah mudahlah untuk dia memulakan projek ini.

Akhirnya pada petang Ahad, Nurin Iman memulakan projek membuat kad ucapan tersebut. Untuk projek ini, Azza tentunya membantunya untuk memotong kad-kad tersebut mengikut saiz yang sesuai manakala Nurin Iman menulisnya.

Oleh kerana ini adalah projek yang diilhamkan oleh Nurin Iman, kami tentunya menggalakkan beliau menyiapkan projek tersebut.  Memang sukar juga untuk beliau menyiapkan kesemua 10 kad seperti yang dikehendaki.  Namun begitu, itu adalah sasaran yang beliau sendiri telah tetapkan, jadi mahu atau tidak dia mesti menyiapaknnya dengan apa cara sekalipun :)




Oleh kerana kad yang ditulis oleh Nurin Iman itu agak banyak, kualiti buatannya tentu mengikut mood serta turutan. Bagi kad yang mula-mula dibuat, tentunya ia agak cantik tetapi untuk beberapa kad yang terakhir hasil kerjanya asal boleh sahaja!  Apa pun itu adalah hasil kerjanya sendiri.. Yang penting bukan kad yang cantik tetapi usaha serta keikhlasan itulah yang lebih penting.
 
Kemudian teringat pula pada zaman bersekolah dahulu. Sekitar tahun 80an dahulu, budaya memberi kad memang masih belum popular.  Jadi apa yang mampu diberikan untuk dijadikan hadiah untuk hari guru biasanya terdiri daripada barang-barang kegunaan harian. Antara hadiah yang pernah diberikan kepada cikgu adalah sabun mandi!  Jadi bila perkara itu diceritakan kepada Nurin Iman tentunya dia tidak percaya!

Bagi anak-anak, apa yang penting untuk diberitahu serta mereka fahami adalah konsep menghargai dan menghormati. Keikhlasan pemberian daripada anak murid kepada cikgunya sebagai tanda pengiktirafan dalam mengenang jasa insan yang bergelar pendidik.

Terima kasih cikgu.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan