BEAM

Bila Encik Anif Menulis (BEAM)

Trending

26 Disember 2010

Melaka - Bahagian 2

Sepanjang berada di Melaka, kami bermalam di rumah adik yang terletak di Batu Berendam. Kami memulakan perjalanan dari Seremban manakala ahli keluarga yang lain memulakan perjalanan dari Kluang dan mereka sudah pun berada di Melaka sehari lebih awal.  Sebab itu untuk aktiviti yang pertama, kami agak ketinggalan.

Sebaik sahaja keluar dari Zoo Melaka,  kami memberitahu tuan rumah supaya membawa kami ke hypermarket yang berhampiran untuk membeli sedikit barangan dapur untuk makan malam kami semua. Maklumlumlah adat menumpang kena juga menghulur apa yang perlu :)

Selepas makan malam, kami merancang untuk keluar semula di sekitar Bandar Melaka. Lokasi pertama yang di tuju ialah Dataran MBMB  Bangunan Graha Makmur, Air Keroh. Persekitaran yang cantik terutamanaya pada waktu malam kerana dilengkapi pelbagai lampu yang berwarna warni, serta kemudahan taman permainan kanak-kanak dan pancuran air.  Sangat sesuai untuk aktiviti riadah bersama keluarga.  



Apa yang pasti kanak-kanak memang seronok sepanjang berada di Dataran MBMB kerana dapat mereka dapat berlari, kejar mengejar dan bermain sepuas hati tanpa gangguan. Cuma ibu bapa perlu sentiasa waspada demi keselamatan anak-anak.

Setelah puas berada di Dataran MBMB, kami ke lokasi seterusnya iaitu Melaka River Pirate Park.  Taman tema yang dibangunkan diatas tapak lama stesyen bas. Lokasi yang menarik kerana berlatar belakangkan Sungai Melaka dan Kampung Morten yang bergemerlapan di malam hari. 



Banyak yang sudah berubah di Melaka terutama pembangunan dan projek pengindahan di sepanjang Sungai Melaka.  Hasilnya, kawasan yang dahulunya tidak bermaya sudah bertukar menjadi tempat menarik dan mesra pelancong.  

Insyallah, jika masa mengizinkan kami akan ke Melaka lagi. Maklumlah satu hari di Melaka tentunya tidak cukup untuk meneroka tempat-tempat menarik, mencuba kepelbagaian makanan serta bertemu rakan lama.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan