BEAM

Bila Encik Anif Menulis (BEAM)

Trending

07 September 2014

Loom Bands? Anak-anak Turut Terjebak!

Antara permintaan diterima daripada anak-anak, lebih-lebih lagi selepas berakhirnya Hari Raya Aidilfitri ialah Loom Bands. Maklumlah bila anak-anak ada duit lebih, permintaannya pun ada sedikit meningkat! Bila diselidiki rupa-rupanya Loom Bands ini sudah menjadi fenomena di kejiranan dan di sekolah! Patutlah..


Rainbow Loom - Loom Bands
Rainbow Loom [Link]


Mana Satu Yang Asli?


Bila mencarinya dipasaran terdapat pelbagai versi dengan harga yang berlainan. Entah yang mana satukah yang asli? Rupa-rupanya yang asli adalah dari jenama Rainbow Loom [Link]. Selain daripada itu faham-faham sahajalah. Bila sesuatu produk itu sudah popular, akan ada pengikut tidak rasmi (penciplak) yang juga menawarkan produk yang kelihatan lebih kurang sama!


Rainbow Loom


Setiap yang menjadi trend itu mestilah ada permulaannya. Persoalannya siapakah yang mencipta Rainbow Loom? Berdasarkan maklumat yang diperolehi daripada Wikipedia:


Rainbow Loom Logo
Rainbow Loom Official Logo

Rainbow Loom was created by Cheong Choon Ng, a Malaysian immigrant of Chinese descent who came to the United States in 1991 to attend Wichita State University, where he earned a graduate degree in mechanical engineering. He was employed as a crash-test engineer for Nissan Motor Company in 2010 when he conceived the idea of a toy loom for rubber-band crafting while watching his young daughters make rubber-band jewelry. His prototype, which he called Twistz Bandz, used a wooden board, pushpins, and dental hooks. Encouraged by his family to market the product commercially, he invested $10,000 and found a factory in China to manufacture the parts, which he and his wife assembled in their home in June 2011. Ng renamed his product after discovering an elastic hair band on the market named Twist Band. His brother and niece came up with the name Rainbow Loom.

Wow! Tak sangka penciptanya adalah anak kelahiran Malaysia! Melalui ciptaannya ini, beliau sudah menjadi jutawan. Namun begitu diberitakan, beliau masih lagi mengekalkan cara hidupnya yang agak ringkas dan masih lagi menetap di Detroit.



Kredit: Rainbow Loom

Bagi yang mengalami kesukaran untuk mendapatkan yang original, boleh mendapatkannya di Lazada [Link]


2 ulasan:

  1. Memang popular benda nih ... tapi sekarang di sini Loom nih dah biasa biasa , ianya amat popular tahun lepas ... terpaksa mencari ke sana ke mari untuk beli rubber band pelbagai colors tuh ! Di sekolah, siap keluar memo yang mengatakan tidak boleh memakai loom nih !!!!

    (Ayah dia pun turut terjebak sama , sebab berlumba ngan anak nak buat band nih ... hahhahaha)

    Tapi tahun nih nampak macam biasa biasa jer di sini

    BalasPadam
    Balasan
    1. Di Malaysia masih "trending" Tuan. Maklumlah benda ni pun bukannya murah. Di sini pun sama, di sekolah tak dibenarkan pakai :)

      Padam